D. ČAPLOVIČ: Otvorenému trhu s učebnicami sa nebránim, musí však mať mantinely

381

Šéf rezortu školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) tvrdí, že sa nebráni tomu, aby si učebnice kupovali samotné školy. Takáto zmena zákona by si však podľa neho vyžadovala stanovenie jasných mantinelov.
„Otvorený trh potrebuje aj certifikačné a akreditačné kritéria, kto môže napísať učebnicu, kto je kvalitný. Najprv tu musíme urobiť isté mantinely a ja sa potom nebránim ani takýmto zmenám, ale musím mať jasné kritéria. V Česku ich majú. Ale nie vždy sú spokojní, z akých učebníc sa učí,“ povedal minister v rozhovore pre TASR. Aktuálnou prioritou však podľa ministra je zabezpečenie dostatku reformných učebníc pre školy.
„Vydavateľstvo Orbis Pictus Istropolitana od začiatku svojho vzniku preferuje voľný trh s učebnicami, ktorý na pár výnimiek úspešne funguje v celej EÚ,“ povedala PR manažérka vydavateľstva Martina Karlíková. Pri súčasnom stave totiž podľa nej učiteľ nedostáva možnosť výberu vhodnej učebnice pre konkrétnych žiakov. Domnieva sa tiež, že nákup učebníc priamo školou by zmenšil priestor pre klientelizmus a obštrukcie pri verejnom obstarávaní.
V krajinách, kde funguje voľný trh s učebnicami vydavateľstvo v spolupráci s autorským kolektívom vytvorí podľa riaditeľky vydavateľstva Didaktis Veroniky Adamčíkovej učebnicu v súlade s požiadavkami učebných plánov alebo osnov. „Následne učebnicu podá na ministerstvo školstva na schválenie alebo udelenie schvaľovacej doložky. Ministerstvo po posúdení učebnice jej môže alebo nemusí udeliť tzv. schvaľovaciu doložku. Vydavateľstvo učebnicu následne vydá a ponúka školám,“ objasnila. Adamčíková tiež podotkla, že v niektorých krajinách, ako napríklad vo Fínsku, nie je potrebné ani schválenie učebnice štátom.
Stanislav Fekete z vydavateľstva Expol Pedagogika však oponuje, že to, čo sa dá aplikovať v štátoch s troj-, päť- či desaťnásobným počtom obyvateľov, nemožno automaticky vzťahovať aj na Slovensko. „V prvom rade je autorský potenciál na tvorbu učebníc na Slovensku príliš úzky. Na jeden vyučovací predmet prislúchajú jeden až dva autorské kolektívy (výnimočne tri, štyri), no sú predmety, ktoré vo výberovom konaní autorsky ani neboli obsadené,“ zdôvodnil svoj názor Fekete. Vôbec pritom podľa neho nie je zaručené, že by otvorenie trhu viedlo k zvýšeniu kvality výučby.
Niektoré školy by túto zmenu uvítali, iné sa zas boja, že by od štátu na knižky nedostali dosť peňazí. Riaditeľka základnej školy v bratislavskej Dúbravke Pri Kríži Iveta Mikšíková hovorí, že školy, ktoré obstaráva štát učiteľom nie vždy vyhovujú. Systém, že by si škola vyberala učebnice sama zo širšej ponuky by sa jej pozdával. Milena Partelová zo ZŠ s MŠ Sibírska v hlavnom meste tvrdí, že aj v súčasnosti si školy môžu na edičnom portáli pri niektorých predmetoch vybrať z viacerých typov. Knižky si však podľa nej nemôže prelistovať. „Určite by bolo dobré keby sme si mohli vybrať, ale zas by to chcelo viac času a neviem, či by sme to fyzicky zvládali,“ uviedla pre TASR.