Bolo to ako hrať proti múru: umelá inteligencia nečakane porazila majstra

962

    V hrách ako piškvorky, dáma a šach postupne počítače dosiahli lepšie výsledky, než ľudskí súperi. Ale prastará čínska hra go odolávala umelej inteligencii viac, než vydarene. Predpokladalo sa, že bude trvať minimálne desať rokov, než najlepšie počítače začnú v zdanlivo jednoduchej hre porážať majstrov. „A myslím si, že aj tých desať rokov je moc optimistických,“ povedal v roku 2014 programátor Remi Coulom, ktorý vyvinul jeden z doteraz najlepších programov hrajúcich go. Dnes Coulom priznáva, že ho tento zvrat zaskočil: „Došlo k tomu rýchlejšie, než som čakal.“

    Ľudský súper, európsky šampión Fan Hui, ktorého umelá inteligencia s prehľadom päťkrát porazila (aj keď Hui vyhral dva z piatich prípravných zápasov), bol výsledkom tiež prekvapený: „V Číne nie je go len hra, je to odraz života. Bola to ťažká porážka. Čakal som totiž, že vyhrám. Po prvej hre som zmenil stratégiu a hral som agresívnejšie, ale rovnako som prehral. „Domnieva sa, že to je všeobecný problém ľudí:“ Niekedy sme unavení, niekedy túžime po víťazstve a necháme sa uniesť. Počítačový program tieto tlaky nemá. Je silný a stabilný. Bolo to ako hrať proti múru.“

    Hrubou silou sa s dnešnou technológiou hra go vyriešiť nedá. Na začiatku hry je k dispozícii 361 možností, ako zahrať a po piatich kolách môže byť hracia plocha usporiadaná do celkom zhruba päť biliónov (5 x 1012) možných konfigurácií. Pre porovnanie, šachovnice môže po desiatich ťahoch (po piatich každého hráča) usporiadaná „len“ necelými piatimi milióny spôsobov. Rozdiel troch rádov sa potom rýchlo zväčšuje, a v go je celkovo k dispozícii viac ako 10170 rôznych konfigurácií kameňov na doske. To je o mnoho rádov viac možností, než koľko by dnešné počítače mohli v nejakej zmysluplnej dobe prejsť.