NRSR: Vodičov kamiónov čakajú obmedzenia, alkohol sa má trestať prísnejšie

967

Počíta s tým pôvodný návrh novely zákona o cestnej premávke, o ktorej diskutujú poslanci Národnej rady SR na úvod tretieho rokovacieho dňa 20. schôdze parlamentu.
Či napokon takýto plošný zákaz prejde, je otázne. Napríklad na zasadnutí parlamentného hospodárskeho výboru koaliční aj opoziční poslanci takéto obmedzenie zo zákona vyňali. Prejazd nákladných vozidiel nad 12 ton by tak mal byť zakázaný iba na vybraných cestách II. a III. triedy.
Návrh zároveň sprísňuje tresty za jazdu pod vplyvom alkoholu a dáva možnosť získať vodičský preukaz osobám už od 17 rokov. Podľa ministra vnútra Daniela Lipšica (KDH) ak niekto spôsobí nehodu pod vplyvom alkoholu, následkom ktorej budú trvalé ťažké následky na zdraví či smrť, tak nestačí princíp trikrát a dosť, ale navždy a dosť.
Lipšic tvrdí, že vodičské oprávnenie už nikdy neuvidia tí, ktorí za posledných desať rokov trikrát požili pred jazdou alkohol či návykovú látku, alebo sa odmietli podrobiť vyšetreniu na ich zistenie. „Dva pokusy stačili. Ak niekto sústavne ohrozuje životy nevinných, nemáme dôvod mu dať možnosť v tom pokračovať,“ zdôvodnil.
Novela zároveň určuje dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti na diaľniciach a rýchlostných cestách, ktorá má byť viazaná na dvojsekundový interval, pri autobusoch či kamiónoch to majú byť tri sekundy. „Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti od rýchlosti,“ objasňuje ministerstvo.
Návrh novely tiež zvyšuje aj bezpečnosť chodcov a cyklistov na priechodoch. Vodič by už po novom nemal mať možnosť predchádzať na priechodoch pre chodcov a cyklistov, ako aj bezprostredne pred nimi. Rovnako tam nemá byť možné zastavovať vozidlo, ak to nebude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky. Na druhej strane však vodiči už nebudú musieť dodržiavať pravidlo zákazu obmedzovania pohybu chodcov a cyklistov pri zastavení či státí vpravo v smere jazdy rovnobežne a čo najbližšie k okraju cesty. Aby ich neobmedzil, tak musí stáť minimálne 1,5 metra od okraja cesty. „Väčšina z ciest nie je stavaná na dodržiavanie takéhoto pravidla. Zužovali by sa ním jazdné pruhy, čo by spôsobovalo kolízne situácie,“ upozorňuje rezort vnútra.
Povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod, pričom ho nesmie ohroziť, sa po novom nemá vzťahovať na električky. Chodci na druhej strane budú musieť umožniť električke plynulý prejazd. Pri akomkoľvek prechádzaní cez vozovku, vrátane priechodu, musia dbať nielen na rýchlosť, ale aj na vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.
Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov novela jednoznačne upravuje pravidlá pri odbočovaní doprava a doľava tak, aby nedošlo k ich ohrozeniu. Za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky sa má považovať ohrozenie chodca a cyklistu prechádzajúceho cez priechod, rovnako pri odbočovaní či vchádzaní vozidla na cestu, ale i pri otáčaní a cúvaní.
Súčasné znenie legislatívnej normy umožňuje vodičom parkovanie na chodníkoch pri ponechaní 1,5 metra voľnej šírky v zónach, kde je inak zastavenie alebo státie nejakým spôsobom regulované. Po novom to už nemá byť možné. Ide napríklad o historické centrá miest, kde státie na chodníku hoci aj pri ponechaní predpísanej šírky nie je vhodné.
V zimnom období majú mať vodiči zo zákona povinnosť odstrániť z vozidla kusy ľadu a snehu, ktoré by sa mohli počas jazdy uvoľniť a spôsobiť dopravnú nehodu či zranenie.