Čína: Experimentálne dodávky bez vodiča dorazili z Talianska na Expo do Šanghaja

656

Vozidlá vybavené laserovými skenermi na solárny pohon, videokamerami a počítačom riadenými volantmi absolvovali akúsi modernú obdobu legendárnej cesty benátskeho kupca Marca Pola, ktorý navštívil Čínu v 13. storočí.
Špeciálne navigačné senzory pomohli dodávkam prekonať rozličné nástrahy a extrémy počasia na cestách východnej Európy, Ruska, Kazachstanu, Sibíri, púšte Gobi a Číny.
Popri tom zhromažďovali množstvo dát, ktoré budú ďalej analyzovať vedci v rámci projektu financovaného Európskou výskumnou radou (ERC). Jeho cieľom je zvýšenie bezpečnosti na cestách a podpora rozvoja automobilových technológií. Nové technológie môžu nájsť uplatnenie v poľnohospodárstve, baníctve či stavebníctve.
Dodávky síce nemali vodičov, ale pre každý prípad sa v nich viezli členovia výskumného tímu. Zasahovať museli len niekoľkokrát: keď autá uviazli v dopravnej zápche v Moskve a pri prechode mýtnymi stanicami.
Raz jedna z dodávok zastala, aby zviezla stopára, iná raz kvôli ľudskej chybe narazila zozadu do vedúceho vozidla.
„Nepoznali sme trasu, nevedeli sme čo nás čaká, tak sme toho zakúsili naozaj veľa,“ komentovala členka tímu Isabella Fredrigová.
Namiesto máp vozidlám slúžil špeciálny počítačový systém umelého videnia GOLD, ktorý na základe údajov zo senzorov automaticky určoval vhodnú rýchlosť a správny smer. Dodávky jazdili maximálnou rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu. Po každých dvoch až troch hodinách jazdy sa museli osem hodín nabíjať.