V meste, ktoré ma vždy uchvacovalo svojou históriou a multikultúrnosťou. Chcela som stráviť tri augustové týždne štúdiom angličtiny na EF London, pričom ma pod svoju strechu mala prichýliť typická britská rodinka.
Zlý začiatok
Odvrátenou stránkou celého procesu od objednania pobytu, cez vybavovanie formalít po prevzatie certifikátu v londýnskej škole, bola komunikácia so slovenskou agentúrou. Ťažko sa to píše, ale ak existuje možnosť, aby ste sa na EF London dostali cez inú ako bratislavskú pobočku, využite to. Či už prostredníctvom pražskej alebo viedenskej. Pretože bohužiaľ, na Slovensku vás čakajú iba prekrútené informácie a klamstvá. Keď vám budú sľubovať rodinu vzdialenú maximálne hodinu od školy, v skutočnosti to bude aspoň hodina a pol. Ak dostanete informáciu, že budete mať možnosť voliteľných predmetov (britská hudba, britský film, či politika), rýchlo na to zabudnite. Neočakávajte, že vás ubytujú v dome, vraj 98 % Slovákov dávajú zásadne do bytov (toto mi bolo povedané tri dni pred odchodom, aj keď pred tým tvrdili niečo iné). Taktiež sa netešte na typickú britskú rodinku – ja som skončila u jehovistov, miešancov z Kolumbie, ktorí mi zakazovali si prať vlastné veci! A keďže som sa nemodlila pri večeri, bola som na zvyšok pobytu odpísaná. Bývala som v negatívne preslávenej časti Thamesmead, obvod Bexley v juhovýchodnom Londýne, kde je normálne nájsť na chodníku použité striekačky. Ale všetko zlé je na niečo dobré a napriek prvotným problémom som prežila najlepšie tri týždne môjho života.
Najlepšia trieda v Londýne
EF School London (EF=education first) vznikla v 60-tych rokoch a stále sa snaží inovovať vyučovacie metódy. Základom je práca s učebným materiálom, hodiny konverzácie a v neposlednom rade i „internetové laboratórium“ (iLab), kde si študenti prostredníctvom rôznych cvičení na počúvanie, či čítanie hlbšie upevňujú učivo.
Z ponúkaných kurzov pre rok 2010 (základný, intenzívny a letný) som si vybrala posledný menovaný. Každý deň som mala 4 vyučovacie hodiny, takže mi zostal čas i na spoznávanie Londýna.
Prvý deň každý študent absolvuje test zameraný na počúvanie, čítanie, gramatiku a písanie. Na základe dosiahnutých výsledkov je zaradený do úrovne a príslušnej triedy. Úrovní je šesť, pričom ja som sa dostala do štvrtej (upper intermediate).
Musím sa priznať – mala som pochybnosti, či to nebude pre mňa príliš náročné. Angličtine som sa venovala iba na strednej škole a tam sme sa dostali len po jednoduchý minulý čas. Ale vďaka častému sledovaniu britských a amerických filmov, či seriálov sa moje jazykové znalosti prirodzene zlepšovali.
Druhý deň som teda vkročila do jamy levovej k Judith Cronin, ktorá nám dovolila, aby sme ju oslovovali krstným menom. V triede som narazila na ľudí z rôznych kútov sveta, pričom sa mi podarilo „vychytať“ až piatich Talianov. Spolužiak z Florencie sa pri názve mojej krajiny doslova strhol. Ach, ten futbal!
Partičku ďalej tvorili dvaja Brazílčania, jeden Kolumbijčan, tri Španielky, Mexičanka, Rus a Ruska, Kazaška, zopár šikmookých a Rakúšan. Takže ak som sa chcela s niekým porozprávať po slovensky, nemala som šancu. Vďakabohu za Reného z Viedne, s ktorým sme debatovali miešaním nemčiny a angličtiny.
Pravdou je, že v skupinke ľudí z celého sveta sa skôr, či neskôr prejavia geografické rozdiely, mentalita, či spoločná história. Boli sme skvelá partia, ale najlepšie som si predsa len rozumela so susedom z Rakúska, s Ruskou a Kazaškou.
Vo všeobecnosti bolo v škole málo študentov slovanskej národnosti. Tých pár Rusov, či Poliakov to nezachránilo a permanentne som stretávala tucty Španielov, Talianov, či Japoncov. Na druhej strane, asi bolo aj lepšie, že sme tam boli len piati Slováci. Každý z nás v inej triede. Takže či som chcela alebo nie, musela som väčšinu času komunikovať v angličtine.
Vyučovanie, ale i zábava
Hodiny boli perfektné, pretože sme sa nikdy nenudili. Judith mala obrovský zmysel pre humor a snažila sa nám štúdium uľahčiť rôznymi sprievodnými aktivitami – zábavné testy, kvízy a pod. Výnimkou neboli vlastné prezentácie, či rolle-plays. Väčšinu vyučovania tvoria hodiny gramatiky, takže sa nezľaknite domácich úloh, či ohlásených testov. Taktiež sa nečudujte, keď posledný test, od ktorého výsledku bude závisieť, či dostanete certifikát, absolvujete v blízkom kostole s ďalšími dvesto ľuďmi. Bol to jeden z najčudnejších zážitkov môjho života – sedela som na drevenej stoličke, predomnou kríž, po stenách sväté obrázky a na kolenách test z angličtiny!
Ak sa niekedy ocitnete na EF London, už vopred sa tešte na hodiny konverzácie s temperamentným černochom Simonom, ktorého prízvuk bol skôr americký ako britský, takže sa mu dalo lepšie rozumieť. Napriek tomu, že som s ním mala len dve hodiny, boli nezabudnuteľné.
Po vyučovaní sa môžete vybrať do blízkeho pubu The King´s Arms, kde obsluhuje i sympatický Poliak. Doprajte si Amstela, poľskú vodku a zblížte sa so spolužiakmi. Veď EF London nie je len o štúdiu v triede, angličtinu si môžete zlepšiť i zábavou s priateľmi, či návštevou pamätihodností.
Škola ponúka skutočne široké spektrum aktívít. Pravdaže, nie zadarmo. Pracovníci z activity office vám vybavia lístky do divadla, na futbalové zápasy alebo môžete využiť možnosť vidieť aj niečo iné ako Londýn – Oxford, Cambridge, Brighton, Stonehenge, či Bath. Dobrá rada – napr. Houses of Parliament navštívte radšej individuálne, pretože cez školu zaplatíte o dve libry viac. Taktiež do blízkeho Oxfordu si zájdite sami, ako som to urobila ja. Ušetríte tiež pár libier a nebudete viazaní časovým rozvrhom. Trip Stonehenge&Bath som si predsa len zaplatila. A aj keď „kamene“ ma neočarili, Bath bol nádherný.
Čo dodať na záver? Podobný pobyt v Londýne odporúčam každému. Zlepšíte si jazyk, spoznáte ľudí z celého sveta, získate nových priateľov a preskúmate jedno z najkrajších svetových miest. Skúsenosť na nezaplatenie!
Názory Slovákov
Adam (Ivanka pri Dunaji): Pri výbere destinácie nebolo podstatné, kde sa budem vzdelávať, ale kde budem tráviť svoj voľný čas. A Londýn znel fajn, je to mesto známe rôznymi pamiatkami. Strávil som tam tri týždne. Rodina bola v pohode, ale býval som príliš ďaleko od školy. Samé prestupy – autobus, vlak, metro. Myslím, že EF by mala viac prihliadať na výber rodín, ktoré nie sú vždy ideálne. Napr. keď som bol navštíviť kamoša, jeho domáca ma vôbec nechcela pustiť dovnútra.
Zuzka (Nitra): Mám rada Veľkú Britániu a dážď, preto Londýn. Strávila som tam mesiac. Najradšej som mala tzv. general classes, aj keď posledný týždeň bol príšerný – kvôli nepríjemnej učiteľke. Musím priznať, že je toho dosť, čo treba v EF zlepšiť. Zamestnanci školy by mohli byť viac nápomocní, taktiež v kancelárii ubytovania. Nemám skúsenosti s rodinou, pretože som bola v rezidencii, ale i tam som zažila zopár nedorozumení. Nebola som tak dobre informovaná, ako som mala byť. Dali ma do inej rezidencie, inej izby, atď. Nakoniec sa to vyriešilo, ale druhýkrát by som si radšej našla ubytovanie sama. Škola by určite mala uvažovať o zmene iLab hodín, pretože každý študent, s ktorým som sa rozprávala, podotkol, že sú len bezvýznamnou stratou času. Suma sumárum – EF London je dobrá škola, aj keď by mala lepšie pristupovať k riešeniu problémov, ktoré trápia študentov.
Veronika (Nitra): Bola som už v Oxforde a Cambridge, tentokrát padlo rozhodnutie na Londýn. Strávila som tam mesiac. Veľkým pozitívom školy sú ľudia, ale EF London by jednoznačne mala zlepšiť organizáciu a kvalitu niektorých hodín. Nepríjemné boli problémy s rezidenciou, pretože ma neubytovali s kamarátkou, ako v agentúre sľubovali.
Názory mojich spolužiakov
Francesca (Taliansko): Myslím si, že Londýn je prekrásne mesto a chcela som ho vidieť – preto EF London. Navyše som mala od priateľov pozitívne referencie a výhodou je, že EF poskytuje i letné kurzy. Strávila som tam mesiac. V škole sa mi páčila organizácia a hodiny gramatiky, tie boli skutočne zaujímavé. Myslím si, že EF musí zlepšiť výber rodín, pretože moja prvá bola príšerná, žila v špine a nejavila záujem o študentov. Študenti platia agentúre veľa za to, aby bývali v príjemnej rodine, ktorá im má uľahčiť začiatky v cudzej krajine. Preto by mala EF ponúknuť v tejto oblasti lepší servis.
Jennifer (Španielsko): Do Londýna som išla preto, lebo tam chcem v budúcnosti žiť a pracovať ako zdravotná sestra. Strávila som tam jeden úžasný mesiac. Najväčším pozitívom na EF London boli ľudia a myslím, že škola by sa mala zlepšiť v organizácii.
Gracia (Taliansko): Sú dva dôvody, pre ktoré som sa rozhodla zlepšiť si angličtinu práve v Londýne. Za prvé – kvôli mojej práci potrebujem britský prízvuk. Za druhé – Londýn je blízko Talianska. Strávila som tam dva týždne. Páčilo sa mi, že som spoznala ľudí z rôznych krajín, kultúr a podujatia organizované EF. Vytkla by som nie príliš dobrú organizáciu, vzdialenosť rodiny od školy, či veľkosť tried, ktoré boli miestami skutočne malé.
Nallely (Mexiko): Vybrala som si Londýn, pretože som ho chcela spoznať – a milujem Beatles! A v Londýne sa nachádza mnoho miest, ktoré sa s touto skupinou spájajú. Okrem toho sa tam človek môže naučiť „pure English“, nie americkú angličtinu. Žijem pri hranici s USA a viem, že „americká“ angličtina je trošku „spanglish“. Taktiež som o EF počula iba pozitívne názory, i z médií doma v Monterrey. Strávila som v Londýne tri mesiace – najlepšie mesiace môjho života. Bola som spokojná s učiteľmi, ktorými boli domáci a preto nás mohli naučiť správnu angličtinu. A samozrejme priatelia, spolužiaci – spoznala som kopu úžasných ľudí. Myslím si, že EF by si mala dávať väčší pozor na výber rodín. Tá moja bola síce skvelá, ale mám kamarátov, ktorí bývali v špinavých domoch s hromadou ďalších študentov. Bolo problematické sa tam vôbec hýbať.
Veronika Gereková