DOPRAVA: V súčasnosti má diaľničná sieť v SR 388,9 km

889

Ako povedal dnes v Bratislave na bilančnej tlačovej konferencii generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma, v prípade diaľnic to predstavuje 55-% plnenie predpokladanej siete a pri rýchlostných cestách 18 %. Znamená to, že po zavŕšení by sieť diaľnic a rýchlostných ciest mala tvoriť 704 km a 1164 km.
      V rokoch 2006 až 2010 sa začalo s výstavbou 241,3 km, čo reprezentovalo 27 stavieb a dokončilo sa 147,2 km (23 stavieb). Predpokladá sa, že v tomto roku NDS ukončí 28 km diaľnic a ciest.
      Podľa Chomu tento rok NDS ešte začne stavby na úsekoch Sverepec-Vrtižer a Jablonov-Studenec (D1), ďalej Strážov-Brodno, Svrčinovec-Skalité (D3), privádzač Selenec (R1) obchvat Žiar nad Hronom (R2) a Košice-Milhošť (R4). Do prevádzky odovzdá stavby Svinia-Prešov, Sverepec-Vrtižer, Jablonov-Stunec, Studenec-Behárovce (D1), Skalité-hranica Slovensko/Poľsko D3), Svidník-obchvat (R4), Trstená-obchvat, Horná Štubňa -obchvat (R3) a Žarnovica-Šášovské Podhradie (R1).
      Choma reagoval aj na časté pripomienky verejnosti a vyjadrenia tzv. odborníkov, že Slovensko stavia jedny z najdrahších diaľnic. Štúdia, ktorú má NDS k dispozícii, ukazuje, že Slovensko v nákladoch na jeden kilometer diaľnic pri porovnaní s viacerými krajinami, ako sú napríklad Česko, Chorvátsko, Dánsko, Nemecko, Maďarsko, Slovinsko, patrí medzi stred a pri porovnávaní cien v hornatom teréne patrí cenou za 1 km diaľnic medzi krajiny s najnižšími nákladmi.
      Napríklad kým v SR stojí kilometer v hornatom teréne 319,8 milióna Kč (štúdiu vypracovala česká spoločnosť ako porovnanie nákladov v ČR s ostatnými krajinami), v ČR to vychádza na 626,9 milióna Kč, v Chorvátsku na 357,3 milióna, Slovinsku na 565,5 milióna Kč a v Nemecku na 664,8 milióna Kč.