Toyota Auris

1509

 

Európske dieta

Je zrejmé, že takýto ambiciózny cieľ sa dá splniť iba vtedy, ak značka obsadí všetky významné svetové trhy s ponukou modelov, aké si zákazníci na týchto trhoch tradične želajú. Zohľadniť tieto rozdiely si vyžaduje nielen diverzifikovať výrobu a pre znižovanie nákladov vyrábať vozidlá priamo v príslušných regiónoch, ale súčasne prinášať aj nové vozidlá, „šité na mieru“ tamojším zákazníkom. Ukazuje sa, že vzhľadom na špecifiká jednotlivých oblastí je potrebné sledovať tri hlavné smery vývoja – ázijský, a teda pre Toyotu de facto domáci trh, americký a európsky. Uspieť na každom z nich znamená nielen modifikovať globálne vozidlá podľa miestnych podmienok, ale stále viac tvoriť nové automobily od ich samého vzniku. A to je tiež prípad úplnej novinky Toyoty Auris. 

 

Internacionalista

Nezriedka sa stáva, že pod jedným názvom sa v USA, Japonsku a Európe prezentuje úplne odlišný model. Nový Auris sa v Japonsku začal predávať už v októbri, avšak pre Európu nachystali v Toyote podstatne odlišný Auris – využíva síce rovnakú technologickú platformu, no jeho koncepcia, dizajn, škála motorov a prevodoviek sú jednoznačne odrazom nárokov európskych motoristov. Dizajn novinky, predstavenej v podobe konceptu na septembrovom parížskom autosalóne, vznikol kompletne v európskom dizajnérskom centre Toyoty ED2. Podieľala sa na ňom, ako to už dnes býva, pestrá skupina návrhárov z rôznych krajín, ale výsledok má pôsobiť rýdzo európsky. Nový hatchback, ktorý sa bude vyrábať v troj a päťdverovej verzii, smeruje do segmentu C nižšej strednej triedy, teda zaujme miesto medzi malým Yarisom a reprezentantom strednej triedy Toyotou Avensis. 

 

Zvnútra von

Auris navrhovali v duchu firemného dizajnového štýlu „vibrant clarity“ tak, aby na prvý pohľad pôsobil dynamicky, čisto a elegantne. No vzhľad nebol v tomto prípade rsamoúčelný, pretože konštruktéri postupovali od vnútrajšku vozidla smerom von. Hlavným cieľom bolo vytvoriť optimálne prostredie pre vodiča a ďalších štyroch spolucestujúcich s tým, aby mali v kabíne pocit komfortu, obklopení kvalitou s jediným cieľom – čo najlepšie poslúžiť pri každodenných jazdách. C-segment patrí v Európe k najvýznamnejším čo do objemu predaja i čo do počtu konkurujúcich si vozidiel. Preto tu môže uspieť iba dokonale premyslený automobil s vysokou kvalitou a nadštandardnou úrovňou vybavenia. Auris takým vozidlom bude, či už pôjde o technológie, dynamiku alebo komfort a bezpečnosť posádky. Vozidlo s celkovou dĺžkou 4220 mm poskytne vďaka rázvoru 2600 mm veľkorysý vnútorný priestor s možnosťou sklápania operadiel zadných sedadiel, ktoré vďaka plochej podlahe po sklopení vytvoria veľkú prepravnú kapacitu s rovným dnom. 

 

Bezpecná dynamika

Vysoká ramenná línia karosérie dáva už vizuálne pocit bezpečia, jej masívnosť sa opakuje aj na tvaroch stredovej konzoly, ktorá tak podsúva dôležité ovládacie prvky, vrátane radiacej páky prevodovky, do pohodlného dosahu vodiča. Dve spomínané verzie sa budú odlišovať nielen počtom dverí, ale tiež charakterom. Zatiaľ čo päťdverová bude viac určená pre rodinné využitie, trojdverová dostane viac športových génov. Výhodou je, že zákazník bude mať začiatku predaja na výber niekoľko druhov osvedčených, spoľahlivých motorov. Dva zážihové štvorvalce objemu 1,4 a 1,6 litra budú vybavené duálnym systémom variabilného časovania práce ventilov VVT-i. Z výkonu 71, resp. 91 kW (97 a 124 koní) dokážu nový Auris zrýchliť z nuly na stovku za 13 a 10,4 sekundy, pričom maximálna rýchlosť má hodnotu 170, resp. 190 km/h. Špeciálne pre Európu je „strihnutá“ ponuka vznetových motorov, ktoré majú na starom kontinente tradične silné zastúpenie. Na výber budú tri naftové štvorvalce zdvihového objemu 1.4 D-4D , 

2.0 D-4D a 2.2 D-4D litra vybavené aktívnym časticovým filtrom. Ich najvyšší výkon siaha od 66 kW (90 k) cez 93 kW (126 k) až po 130 k (177 k), ale ešte viac zaujmú vysokým krútiacim momentom (190, 300 a 400 N.m) už od 1800, resp. 2000 otáčok za minútu. Najvyššia rýchlosť sa pohybuje od 175 cez 195 do 210 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h má v dieselových verziách hodnoty 14,7/10,3/8,1 sekundy. Všetky vznetové motory spĺňajú emisné normy Euro IV, platné v krajinách únie od januára 2007. 

Okrem päťstupňovej a šesťstupňovej (vznetové verzie) mechanickej prevodovky sa motory 1,6 VVT-i a diesel 1,4 D-4D dajú objednať aj s multimodálnou robotizovanou prevodovkou (MultiMode) s možnosťou radenia páčkami pod volantom. 

 

Nová Toyota sa pri dodržaní prísnych japonských štandardov kvality bude vyrábať v Európe. Definitívna sériová podoba sa objaví po prvý krát na verejnosti 5. decembra 2006 na autosalóne v talianskej Bologni, prvé kusy by sa mali dostať na predajné miesta po celej Európe na jar budúceho roka. Auris sa začal predávať v Japonsku od 23.10.2006

(pm)

PPC TEAM plus s.r.o., Einsteinova 13,   851 01 Bratislava,  

Tel.: 02/ 6224 7856, Fax: 02/ 6224 7834,

 www.lexus-bratislava.sk,      www.ppc-toyota.sk