Ľudia už internetu toľko neveria. Takto by sa dal veľmi hrubo zhrnúť záver prieskumu, ktorý sa zaoberal správaním ľudí pri práci s internetom. Vykonával ho Národný úrad pre telekomunikácie a informácie (National Telecommunications and Information Administration, NTIA) na vzorke 41-tisíc amerických domácností v júni 2015.
Organizácia bohužiaľ nezverejnila presnú metodiku, takže nie je jasné, či boli domácnosti vybrané, aby reprezentovali rozloženie v spoločnosti alebo to napríklad boli len ľudia ochotní odpovedať na on-line dotazník, ktorý im treba prišiel e-mailom.
Z výsledkov, ktoré teraz táto štátna organizácia zverejnila, vyplýva, že takmer polovica respondentov obmedzuje svoje aktivity na internete. Dôvodom sú obavy vyvolané rôznymi kauzami, ktoré sa týkajú krádeží dát, a tiež špehovacími chúťkami vlád a ďalších úradov.
Nie je prekvapujúce, že najviac správanie používateľov ovplyvnili osobné negatívnu skúsenosť. Podľa NTIA totiž celých devätnásť percent domácností (aspoň jeden člen) malo nejakú skúsenosť s narušením bezpečnosti, krádežou identity alebo s nejakou podobnou nekalou činnosťou. Organizácia pritom počítala len s problémami, ktoré sa stali v priebehu 12 mesiacov pred prieskumom.
Ako možno predpokladať, najviac sa s narušením bezpečnosti stretli domácnosti, kde mali ľudia viac zariadení schopných pristupovať na internet. U domácností, ktoré používajú iba jeden typ zariadení pripojených k internetu tak hlásilo narušenie bezpečnosti asi deväť percent, zatiaľ čo u respondentov s piatimi a viac prístrojmi to bolo 31 percent.
Strach z on-line platieb aj nakupovania
Obavy vychádzajúce z vlastných skúseností alebo z vlastného úsudku zmenili podľa prieskumu správanie asi 45 percentám respondentov. Zo správy vyplýva, že sa 29 percent respondentov vyhýba on-line financiám a 26 percent prestalo využívať on-line nakupovanie. Rovnaký podiel domácností obmedzilo užívanie sociálnych sieťach a 19 percent sa dokonca rozhodlo, že prestane na internete zverejňovať svoje „kontroverzné“ osobné alebo politické názory.
K podobným výsledkom dospela aj minuloročná štúdia Pew Research. Výskumníci zistili, že ľudia v drvivej väčšine chcú viac kontrolovať svoje dáta, ale majú malú dôveru v to, že by tieto informácie mohli zostať chránené.
Možno aj to jeden z dôvodov, prečo si napríklad Facebook v poslednej dobe sťažuje, že ľudia na ňom zdieľa menej osobných skúseností a názorov, ako by mohli.