Americké pozemné vlaky nepotrebovali koľaje

2755

Americká vláda v päťdesiatych rokoch poverila firmu LeTourneau z Texasu, aby vymyslela a postavila „land train“, teda vlak, ktorý nebude potrebovať koľaje. Vzniklo neuveriteľné monštrum s dĺžkou 183 metrov. A čoskoro ich bolo viac.

Stroje firmy Le Tourneau sa používajú dodnes na rôzne účely. Dokážu voziť veľký náklad rovnako ako vlaky, hodí sa na prepravu vojenského materiálu alebo napríklad tankov. Výborne zvládajú akýkoľvek terén vrátane hlbokého snehu. Stroje sú poháňané dieselovými motormi. Každé kolo má svoj vlastný elektrický motor. Systém pohonu je tak rovnaký ako u lokomotív. Posádku vlaku tvoria traja ľudia v prednej kabíne. V zadnej časti „lokomotívy“, alebo skôr prvého vozidla, sú umiestnený výkonný dieselový motor, generátory a palivové nádrže. Bolo vyrobených veľa variantov tohto vlaku. Pri variante dlhej 183 metrov ide súčasne o najdlhšie terénne vozidlo na svete.

Najväčším problémom súpravy bolo zatáčanie. Ak bolo treba sa vyhnúť nejakej prekážke alebo ísť za roh, vagóny narážali do prekážok alebo sa zasekli. Bolo nutné to vyriešiť tak, že každé koleso súpravy bolo samostatne otočiteľné. Natáčanie kolies sa ovládalo centrálne z kabíny.

Posledný vlak bol postavený v roku 1961. Hoci testy na armádne základni v Arizone dopadli výborne, koncepcia pozemných vlakov bola opustená s nástupom veľkých prepravných helikoptér.