Členovia al-Káidy a ďalší islamskí extrémisti, ktorí húfne odchádzajú bojovať do Sýrie, lákajú ďalších možných regrútov na „päťhviezdičkový“ džihád.
Ako v Sýrii pribúda zahraničných extrémistov z technologicky vyspelých civilizácií v Severnej Amerike alebo Európe, šíri sa dlhoročnou vojnou nový fenomén – často zvaný „päťhviezdičkový“ džihád. Bojovníci chatujú na internete, posielajú fotografie na sociálne siete a miesta bojov prirovnávajú k luxusnému hotelu.
Chcú tým prilákať ďalších radikalizovaných mladíkov, ktorí sa zatiaľ k odchodu z domu do sýrskej tlačenice nerozhojdala. V jednom z veľmi rozšírených tweetov sa píše: „Brat, ktorý bol v Mali (konflikt z roku 2012), si dva mesiace nemohol vymeniť oblečenie alebo sa osprchovať. Zato teraz ho Alah odmenil, tu je to päťhviezdičkový džihád.“
Podľa Shiraz Mahera z Medzinárodného centra pre štúdium radikalizácie ( ICSR ), ktorý podrobne sleduje aktivity džihádistov na internete, sú v odporúčanej výbave bojovníka 21. storočia tri veci: toaletný papier, krabička prvej pomoci a iPad.
To ostro kontrastuje napríklad so svätou vojnou v Afganistane v 80. rokoch, kde džihádisti dodržiavali takmer asketické postupy a vydržali odrezaní od sveta aj niekoľko mesiacov.
Teraz môžu hrať po nociach on-line hry, sledovať nové videá al-Káidy alebo posielať odkazy blízkym vo Veľkej Británii, Dánsku či trebárs Spojených štátoch.
„Veľa mužov prišlo zo západných spoločností a sú zvyknutí používať médiá ako Twitter a podobne. Je to pre nich rýchla a užitočná platforma, ako zdieľať informácie, “ povedal Maher pre Daily Telegraph.