BELICA: Kraje nemajú inú možnosť, iba zvyšovať sadzbu dane

901

Povedal to predseda NSK Milan Belica, ktorý tvrdí, že chápe obavy autodopravcov, no ako pripomenul, zvýšenie sadzby dane bolo jedinou možnosťou, ako riešiť zlý stav ciest II. a III. triedy. „My inú možnosť ani nemáme. My sme tie cesty skutočne prebrali v žalostnom stave a 30 rokov pred tým nikto do nich neinvestoval. Toto je dosť závažný problém, ktorý by sme chceli riešiť spoločne s vládou,“ povedal Belica. Podľa jeho slov sú regionálne cesty v zlom stave a kraj nemá inú možnosť ako získať peniaze na ich opravy a údržbu. „My sme upozorňovali, že tu nastane jeden obrovský problém. Štát si prostredníctvom mýta ošetril náklady na výstavbu a údržbu ciest I. triedy, rýchlostných komunikácií a diaľnic, ale na druhej strane sa zabudlo na to, že týmito opatreniami dôjde k presunu ťažkých kamiónov na cesty II. a III. triedy, ktoré spravujeme my. A my nemáme inú možnosť, ako vybrať tieto prostriedky, iba cez daň z motorových vozidiel,“ zdôraznil Belica. Ako dodal, v prípade, že sa zničia cesty II. a III. triedy nákladnými autami, radikálne sa zníži mobilita občanov, pracovnej sily i tovarov v regióne. 
Podľa predsedu NSK by si peniaze z mýtneho nemal nechávať iba štát. V opačnom prípade zostane celá ťarcha financovania údržby ciest nižšej kategórie na krajoch, ktoré budú musieť situáciu riešiť práve zvyšovaním dane z motorových vozidiel. „Ja som navrhoval, aby sme aj z tejto dane urobili daň, ktorá by si v istom pomere delila mýto. Potom by sme nemuseli, pochopiteľne, zvyšovať dane z motorových vozidiel. Len toto je treba legislatívne dotiahnuť a budú sa tým musieť zaoberať páni aj vo vláde, aj poslanci,“ myslí si Belica. Ako pripomenul, o probléme už viackrát rokoval aj s premiérkou Ivetou Radičovou. Zatiaľ bez konkrétneho výsledku. „Zrejme nejde všetko naraz riešiť, tak očakávame, že v priebehu ďalších mesiacov sa to bude ďalej prediskutovávať, ale bude sa musieť nájsť nejaké riešenie. Ak to budeme riešiť iba cez daň z motorových vozidiel, tak to asi nie je tá najsprávnejšia cesta,“ tvrdí Belica.
Zvyšovanie daní z motorových vozidiel podľa jeho slov nie je riešením. Upozorňuje na to, že by časom mohlo dôjsť k zániku viacerých dopravných firiem. „Nie je našim cieľom ničiť ekonomiku dopravcov, ale pohľadať nejaký optimálny spôsob rozdeľovania výnosov všetkých možných daní z cestnej štruktúry tak, aby sme riešili aj cesty II. a III. triedy, ktoré sú z regionálneho hľadiska rovnako dôležité ako nadradená infraštruktúra, teda rýchlostné komunikácie a diaľnice,“ uviedol predseda NSK.