BMW M5: Maximálna rýchlosť 305 km/h

1149

Nemožno sa teda čudovať, že príchod novej generácie motoristický svet netrpezlivo sledoval a očakával. Na šanghajskom autosalóne spôsobil rozruch koncept M5, BMW však prezradilo len málo technických detailov

 

Nové BMW M5: Motor V8 bi-turbo potvrdený

Detaily sa napriek informačnému embargu postupne dostávali na povrch. Automobilka nakoniec neustrážila ani oficiálne fotky novinky. Po ich odhalení vyšlo BMW s farbou von a nový športový sedan predstavilo prostredníctvom internetu. Prekvapenia nepriniesol dizajn ani technika.

 

Dlho známy dizajn

Výzor najnovšieho športového sedanu nie je žiadnou novinkou. Sériová verzia M5 je prakticky identická s konceptom zo šanghajského autosalónu. To však vôbec nie je na škodu, keďže koncept predstavil sedan triedy 5 vo veľmi atraktívnom háve. S modrou metalízou je pritom M5 ešte výraznejšia.

Oproti bežnému sedanu rady 5 (F10) je model M5 odlíšený viacerými prvkami. Predný nárazník má nové tvary, veľké otvory privádzajú vzduch k chladiču a medzichladičom. Blatníky sú rozšírené, v predných je navyše typická mriežka s integrovanou smerovkou a označením modelu.

Zadný nárazník má odrazové svetlá posunuté bližšie k združeným svetlometom. Dominantným prvkom je difúzor a štvorica výfukových koncoviek, typický znak automobilov BMW M. Výzor zadnej časti dopĺňa decentná odtrhová hrana na veku batožinového priestoru.

 

Dvakrát prepĺňaná V8

Podľa očakávaní slúži na pohon novej generácie BMW M5 dvakrát prepĺňaný osemvalec TwinPower Turbo. Motor so zdvihovým objemom 4,4 litra využíva pokrokové prepĺňanie dvoma turbodúchadlami, priame vstrekovanie benzínu i variabilné časovanie ventilov. Motor je štandardne vybavený funkciou štart/stop.

Táto pohonná jednotka sa vo vyladenej forme už predstavila pod kapotou BMW X5M a X6M. Pre model M5 má osemvalec o štipku vyšší výkon. Zo 407 kW (555 k) sa zvýšil na 412 kW (560 k), pričom špičková hodnota je k dispozícii medzi 6 000 až 7 000 ot./min. Krútiaci moment 680 Nm ponúka motor v rozmedzí 1 500 ot./min. až 5 750 ot./min.

Osemvalec možno kombinovať s dvojspojkovou prevodovkou DCT so siedmymi stupňami alebo klasickým šesťstupňovým manuálom. Motor poháňa zadnú nápravu, vybavenú elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom. V budúcnosti by mohla prísť aj verzia s pohonom 4×4.

 

Maximálna rýchlosť 305 km/h

Obligátny šprint 0-100 km/h zvládne športový sedan už za 4,4 sekundy. Akcelerácia na dvojnásobnú rýchlosť zaberie rovných trinásť sekúnd. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Príplatkový balík M Driver’s Package obmedzenie odstraňuje a M5 dosiahne maximálnu rýchlosť 305 km/h.

Napriek tomu, že oproti predchodcovi má nová M5 o 10% vyšší výkon a 30% vyšší krútiaci moment, spotreba o tridsať percent klesla. V kombinovanej prevádzke by si M5 mala vystačiť s 9,9 litrom paliva na sto kilometrov. V mestskom režime spotrebuje extra silný sedan prijateľných štrnásť litrov benzínu.


Elektronicky ovládané tlmiče

Citeľný nárast výkonu v porovnaní s klasickými verziami BMW 5 reflektujú aj ďalšie zmeny. Podvozok modelu M5 je kompletne nový. Okrem športovejších pružín sa zmenili aj tlmiče, ktoré sú elektronicky ovládané. Vodič má možnosť nastaviť si ich charakteristiku v troch úrovniach: Comfort, Sport a Sport Plus.

Nová M5 roluje na diskoch s priemerom devätnásť palcov. Vpredu majú šírku deväť palcov, na zadnej osi sú ešte o palec širšie. Na diskoch sú navlečené pneumatiky s mierami 265/40 R19 vpredu a 295/35 R19 na zadnej náprave. Za príplatok sú k dispozícii aj dvadsaťpalcové disky kolies.

 

Ozrutný brzdový systém

Napriek rozmerom diskov sa brzdový systém do nich takmer nezmestí. Nové BMW M5 využíva vnútorne chladené kotúčové brzdy s vŕtanými kotúčmi a šesťpiestikovými strmeňmi na oboch nápravách. Rozmery kotúčov na prednej náprave dosahujú 400 x 36 milimetrov, na zadnej sú s 396 x 24 mm len o niečo menšie.

Pri jazde pomáha BMW M5 množstvo asistentov. Štandardom je dynamická kontrola stability DSC vrátane ABS, stabilizácie ASC či kontroly brzdenia pri zatáčaní CBC. Nová M5 vie sledovať maximálne rýchlosti, jazdné pruhy, upozorniť na chodcov pomocou nočného videnia, ale tiež pomôcť pri parkovaní pomocou senzorov alebo zadnej kamery.

 

Štvorzónová klíma a head-up displej

V priestorových pomeroch interiéru sa nič nezmenilo, zachovaných je päť miest aj batožinový priestor s objemom 520 litrov. Pribudlo však luxusnejšie vybavenie. Športové sedadlá a časti dvier sú čalúnené kožou Merino. Čalúnenie dopĺňajú panely z brúseného hliníka, strecha je potiahnutá antracitovou látkou.

Na volante či prístrojovej doske nechýbajú logá divízie BMW M. Pribudli tiež špecifické tlačidlá na ovládanie tlmičov, motora a prevodovky. Štandardné vybavenie obsahuje štvorzónovú klimatizáciu, vyhrievané elektricky ovládané sedadlá s pamäťou, adaptívne xenónové svetlá či head-up displej.

Štandardom je tiež alarm či rádio BMW Professional so šiestimi reproduktormi. Pre BMW M5 sú k dispozícii všetky príplatkové možnosti ako pre klasickú BMW 5. Ide napríklad o navigačný systém s pevným diskom, elektricky ovládanú panoramatickú strechu, vetranie sedadiel alebo bezkľúčový vstup.


Živé predstavenie na Nürburgringu

Všetky podrobnosti o novinke sú teda už na svete. Živé predstavenie novej generácie BMW M5 je naplánované na 23. júna. Generáciu F10 si v športovom háve budú môcť naživo pozrieť návštevníci podujatia M Festival na slávnom Nürburgringu. BMW zatiaľ mlčí o termínoch uvedenia na trh aj cene novej M5.

Martin Vrana