Budeme mať diaľničný tunel drahší o sto miliónov EUR?

1212

Práce na razení dvojkilometrového tunela v masíve Čebraťa približne pred rokom zastavili. Svah pre zosuv pôdy.

„Je to komplikovaný úsek, pretože počas výstavby sa zmenila geológia tunela. Teraz hľadáme optimálne riešenie nielen technické, ale aj na to, ako budeme zmenu tejto stavby financovať. Riešenie musíme nájsť v čo najkratšom čase, aby som dodržal svoje slovo, že diaľnicu D1 v tom 450-kilometrovom úseku chcem dokončiť do roku 2020,“ uviedol Brecely.

Najefektívnejším riešením by mohla byť zmena trasovania a predĺženie tunela o 1,5 kilometra. Diaľnica by sa však na druhej strane skrátila o približne 300 metrov. „Momentálne preberáme všetky riešenia, ale najreálnejšie je, že tunel bude vychádzať v katastri Ružomberka,“ skonštatoval investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Drienovský.

„V tejto chvíli predpokladáme predraženie o približne 100 miliónov eur. Budeme hľadať zdroje financovania. Je možné, že to budeme riešiť aj z európskych prostriedkov, pretože táto zmena je výnimočná, nik s ňou nepočítal a nepredpokladalo sa, že niečo takéto môže nastať,“ doplnil šéf rezortu dopravy.

Vzhľadom na problémy s tunelom sú podľa neho pozastavené aj ostatné práce. „Povrchové práce vyžadujú súčinnosť s výstavbou tunela. Predpokladá sa, že to, čo sa vyťaží z tunela, sa použije na povrchový násyp. V tomto prípade sa z tunela neťaží, takže sa robia práce na mostných konštrukciách a estakádach,“ dodal.

S výstavbou diaľničného úseku D1 sa začalo v decembri 2013. Podľa pôvodných plánov by mal byť dokončený v júni 2017. Začína sa v križovatke Hubová a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obcí Likavka, Martinček a Lisková a končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na diaľnicu D1 smerom na Poprad.