Už od narodenia sme sledovaní, čo platilo v ďalekej minulosti, platí to aj dnes a bude to samozrejme platiť aj v budúcnosti. Zatiaľ čo predtým na vás dával pozor predovšetkým tvorca (rodič) a po odlúčení už ste boli úplne voľní a sledovali vás tak maximálne predátori a konkurenti, s postupom času sa to menilo.
Tlupy, dediny, mestá, štáty … Združovanie celkov so sebou nesie aj premenu kto, koho a ako sleduje. Všeobecný trend je taký, že čím ďalej menej ľudí sleduje čoraz väčší počet ľudí. A technológie umožňujú dostať efektivitu na nepredstaviteľné hranice.

Keď satelit nestačí

Satelity majú aj v nízkej obežnej dráhe svoje obmedzenia. Podrobnému zobrazenie konkrétnych ľudí a menších objektov bráni veľká vzdialenosť, veľa rušenie a nakoniec aj počasie. Satelit je zatiaľ extrémne drahý a na účely presného sledovania – napríklad diania v meste, je to zatiaľ nepoužiteľná technológie. Nieto aby si ho mohla dovoliť jednotlivé mestá.
Ak sa radi pozeráte na napínavé filmy, kedy štátne orgány vidia zo satelitov aj tie najmenšie detaily, určite ste mali za to, že to nie je možné. Áno, to nie je. Zo satelitu nie. Sú tu ale automatická lietadla.
Výskumná agentúra DARPA však zverejnila informáciu o kamere s označením ARGUS-IS, ktorá má extrémne vysoké rozlíšenie 1,8 Gpx. Nejedná sa totiž o jednu šošovku, ale o sústavu veľkého množstva samostatných snímacích čipov. Vďaka tomu je možné dosiahnuť požadovaného rozlíšenia za prijateľnú cenu.
Dôležité ale je, že sa jedná o kameru so schopnosťou natáčať video s takým rozlíšením, že je možné obraz priblížiť naozaj blízko a ku všetkému aj naživo. V tejto verzie, ktorá bola v troch kusoch použitá napríklad v Afganistane, je možné sledovať týmto spôsobom plochu o rozlohe 39 km štvorcových. V podstate pokojne celé jedno mesto.
Kamera je umiestnená na miniatúrnom lietadle. To môže lietať v plne automatickom režime, alebo ho môže ovládať operátor z pozemného strediska. Pozrite sa na video, čo lietadlo vybavené takto citlivú kamerou dokáže:

Obrazové dáta o objeme okolo 300 Mb/s putujú z kamery na lietadle bezdrôtovým signálom priamo do strediska, kde je možné okrem živého sledovania pochopiteľne aj okamžite ukladať pre neskoršie použitie a analýzu. Prezentovaný systém na sledovanie streamov dokáže zobraziť a priblížiť až šesťdesiat päť konkrétnych miest, neunikne teda nič.
Technológia, ktorá si nás podrobí
Ale aj kamera so sledovacím lietadlom má svoje obmedzenia – vysoká cena, rozlíšenie, výdrž letu. Všetko sa ale postupne stále zlepšuje a zlacňuje. Veď snímacie čipy sú založené na tranzistoroch, pri ktorých platí Moorov zákon – zložitosť sa teda každých približne 18 mesiacov zdvojnásobí. Z iného pohľadu to platí aj pre efektivitu (výkon verzus cena). Za desať rokov budú mať také snímacie čipy stonásobne vyššie rozlíšenie a budú napríklad aj tisíckrát lacnejšie. Takže si ich dovolí napríklad i chudobnejšie mesta.
Výdrž lietadla je niečo, čo už vlastne bolo vyriešené, len sa finalizuje. Napríklad projekt Vulture, o ktorom sme písali v článku Bezpilotné lietadlá, vraždiaci stroje bez súcitu, smeruje k bezúdržbovému lietadla, ktorý si vystačí so solárnym napájaním a môže sa vznášať nad konkrétne oblasťou niekoľko rokov bez nutnosti pristátia a servisu.
high tech 1
Projekt Vulture: len tak si lieta a nič to nestojí.
Centralizované spracovanie aj umelá inteligencia
V budúcnosti je priestor len pre čo najvyššiu efektivitu. Možno tak isto celkom s prehľadom predpovedať, že ak budú takéto lietadlá a kamery na väčšine miest na Zemi, dát bude skutočne relatívne veľa. Ich spracovanie bude možné jedine cez centralizované miesto s výkonom i kapacitou – v lokálnom datacentre.
Vďaka dostatočnej priepustnosti internetu nebude problém mať všetky dáta dostupné odkiaľkoľvek. Budú k nim mať prístup nielen mesta, ale aj vlády a zoskupení krajín v rámci vyššieho záujmu a bezpečnosti.
Obrovské množstvo dát nie je možné spracovať ľuďmi; už na spomínanom videu sú vidieť prvé použitie umelej inteligencie v primitívnej forme – detekcie objektov (áut, ľudí). V budúcnosti ale nebude problém okamžite rozpoznávať nehody, výtržnosti a podobné veci. Záchranná služba sa o nehode dozvie v rovnakom okamihu, kedy do seba auta narazí. Nie je to žiadna vedeckofantastická predstava, ale iba otázka času.
high tech 3
Všetko bude samozrejme prepojené s klasickými bezpečnostnými kamerami súčasného strihu. Pohľad z výšky nezvládne všetko, ale niekoľko lietadiel s kamerami dokáže poskytnúť aj trojrozmerné snímanie.
Pridajte k tomu rozpoznávania tvárí, ktoré už je tiež v pochode, pozri napríklad FBI dá miliardu za technológiu pre rozpoznávanie tvárí. Začne sa vám rysovať predstava, ako bude v budúcnosti ťažké robiť primitívne zločiny.

Keď sa zvieratká zlostia

Sledovanie ľudí bude mať pod palcom stále menší počet ľudí a sledovaná skupina bude stále väčšia. Inteligentné systémy budú pokojne miliónkrát za sekundu vyhodnocovať nasnímané ľudí naživo z lietajúcich kamier, tie pozemné poslúži na presnejšie zobrazenie alebo pre pokrytie slepých miest. Inteligentný systém už skôr vyhodnotil ideálne miesta pre nasadenie kamier podľa rozloženie všetkých budov v meste.
Dôsledkom týchto systémov je síce na jednu stranu vyššiu bezpečnosť, ale aj obrovské nebezpečenstvo. Práve proti nemu sa búria niektoré skupiny najmä mladých ľudí.

Ako môžete vidieť na videu, v Nemecku je pomerne aktuálna vandalské hra „CamOver“, kedy mladíci v kuklách v súťaživom a „vyšším“ princípu slobody (rovnaký „vyššie“ princíp ako u opačnej skupiny) ničí pozemné kamery všetkého druhu.
Pri kamerách na lietadlách niekoľko kilometrov vysoko už také opičie pobehovanie nebude stačiť. Divoké a primitívne agresie už skrátka nepomôžu. Iba vyššia a porovnateľná inteligencie – v tomto prípade teda hacknutie systémov, poškodenia prenosu dát a podobne. Inteligencia vybavená modernými technológiami bude môcť byť ovplyvnená iba podobne inteligentným útokom.
Na súboj o súkromí budúcnosti už nebude stačiť ľudský mozog ani operátor, ale skôr sa dočkáme boja vládne umelej inteligencie proti tej „hackerské“. Ale to už čiastočne prebieha aj dnes.