„Prevádzkový úver sa mení na verejnú podporu. Teraz tak máme minimum dlhov,“ pochvaľuje si šéf aerolínií Miroslav Dvořák, ako sa výrazne stratová a zadlžená spoločnosť náhle očistila. Dodáva však, že firma bude teraz pod drobnohľadom únie, ktorá bude podporu posudzovať.
„Našou výhodou je, že zhruba osemkrát vyššiu štátnu podporu nedávno získali aj Austrian Airlines, ktoré sú veľkosťou porovnateľné s ČSA, takže predpokladáme, že Brusel transakciu schváli,“ verí Dvořák.
Radosť zo štátnej podpory však nemá konkurencia a práve tej sa budú bruselskí úradníci pýtať na názor. „Poškodzuje nás to a rozhodne to neprispieva k rovnosti podmienok na trhu,“ uviedla hovorkyňa druhej najväčšej českej leteckej spoločnosti Travel Service Vlaďka Dufková.
České aerolínie podľa ministra financií Eduarda Janotu vlani vykázali stratu 3,7 miliardy Kč. Reštrukturalizačný plán im má pomôcť vrátiť sa k zisku. Jeho súčasťou je výrazné zníženie kapacity aerolínií, nový spôsob predaja leteniek, ďalší predaj „zbytočného“ majetku, vrátane tretiny lietadiel. Dvořák tento rok očakáva prevádzkovú stratu 600 miliónov Kč, ale vďaka predaju majetku by účtovne mala spoločnosť vykázať zisk.
Aerolínie sa chystajú predať ďalšie budovy na Letisku Praha rádovo za stovky miliónov korún a zbavia sa všetkých 18 lietadiel typu Boeing. Zostanú im len stroje Airbus a ATR. Iba na údržbe by tak mohli ušetriť 500 miliónov Kč ročne.
Dva a pol miliardy Kč, ktoré sa teraz zmenili na štátnu pomoc, požičala vlani ČSA dnes už zaniknutá štátna firma Osinek. Jej pohľadávky prevzalo ministerstvo financií. K transakcii došlo v čase, keď aerolínie nedokázali získať úver v banke a Osinek bol už v likvidácii.
( 1 EUR = 25,570 CZK)