Taliansky výrobca športových áut Ferrari v Ženeve verejne predviedol svoj nový model, ktorý je najvýkonnejším a najrýchlejším cestným automobilom, aký kedy vyrobil. V portfóliu maranellskej automobilky nahradí dosluhujúci typ 599. Napriek pôvodným neoficiálnym správam sa nevolá 620 GT, ale dostal označenie F12 Berlinetta.
Menej centimetrov, kilogramov a lepšia aerodynamika
Novinka si ponechala tradičnú konfiguráciu dvojdverového dvojsedadlového kupé s dvanásťvalcovým motorom za prednou nápravou. V porovnaní s typom 599 je nové Ferrari kratšie, užšie a nižšie. Veľkosť auta charakterizuje dĺžka 4 618 mm (-47 mm), šírka 1 942 mm (-19 mm) a výška 1 273 mm (-63 mm). Scvrknúť sa mal aj rázvor.
Okrem kompaktnejších rozmerov je F12 aj ľahšia. Pohotovostná hmotnosť auta je 1 525 kg, rozloženie na nápravy má pomer 46:54 v prospech zadnej osi. Napriek tomu, že Ferrari schudlo 70 kilogramov, je novinka karosérie o dvadsať percent tuhšia než pri predchodcovi. Zásluhu na tom má špeciálna konštrukcia z dvanástich rôznych zliatin.
Dizajn automobilu vychádza najmä zo štvormiestneho modelu FF, servíruje ho však v podstatne agresívnejšej podobe. Kupé má výrazný predný spojler, členitú kapotu s odvetrávaním, veľký zadný difúzor a tradičné štyri výfukové koncovky. Veľký dôraz kládli konštruktéri na aerodynamiku, čoho výsledkom je nižší odpor a väčší prítlak ako v type 599.
Pozíciu najrýchlejšieho potvrdilo Ferrari na okruhu
Podľa predpokladov poháňa novinku upravená verzia motora z Ferrari FF. Atmosférický benzínový dvanásťvalec s objemom 6,3 litra dosahuje maximálny výkon 544 kW (740 k), čo ho radí medzi svetovú špičku. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 690 Nm, pričom osemdesiat percent z nej je k dispozícii už pri 2 500 ot./min.
Ostrý dvanásťvalec má obmedzovač až na 8 700 ot./min. Podobne ako v minulosti bude teda vynikať nielen svojou silou ale aj zvukovou kulisou v znamení vysokých otáčok. Výkonová hmotnosť nového kupé je charakterizovaná výbornou hodnotu 2,1 kg/k. Pohonný agregát je spriahnutý s dvojspojkovou prevodovkou F1 a poháňa zadné kolesá.
Zrýchlenie 0-100 km/h trvá F12 Berlinetta iba 3,1 sekundy. Na dvojnásobnú rýchlosť sa dostane za 8,5 sekundy od štartu. Maximálna rýchlosť presahuje hodnotu 340 km/h. F12 Berlinetta zvládne prejsť známy taliansky okruh Fiorani za 1:23, čo je menej než všetky doterajšie sériové modely Ferrari vrátane božského Enza.
Magnetické tlmiče, karbónové brzdy a luxusný interiér
F12 jazdí na podvozku využívajúcom magneticky ovládané tlmiče SCM-E. Poháňaná zadná náprava je vybavená elektricky ovládaným diferenciálom. Samozrejmosťou sú bezpečnostné systémy ako ESP, ABS a F1-Trac. Na zastavenie kupé slúži nová generácia výkonných bŕzd s karbónovo-keramickými kotúčmi.
Interiér novinky pôsobí ako kombinácia vnútra modelov FF a 458 Italia. Zo štvordverového FF si prevzal základné rozloženie palubnej dosky, Italia darovala odvážne moderné tvary. Zaujímavým prvkom je hliníková opierka nôh pre spolujazdca a displej v palubnej doske. Špičkový luxus v znamení kože, hliníka a karbónu je samozrejmosťou.
Nová vlajková loď Ferrari F12 Berlinetta by sa do predaja mala dostať ešte v tomto roku. Cena špičkového talianskeho superšportu zatiaľ zostáva tajomstvom. Nie je vylúčené, že prekročí aj hranicu tristotisíc eur.
Martin Vrana