Fiat 124 Spider: Talianske svaly pre japonskú techniku

1689

Fiatu trvalo dlhšie ako rok, aby na technike Mazdy MX-5 postavil svoj sľubovaný roadster, odkazujúce na slávny 124 Spider, ktorého meno nesie. Lenže sa zdá, že čakanie sa oplatilo. Naozaj som pochyboval, že by sa Fiatu mohlo podariť krajšie auto než Mazde, lenže to vyzerá, že k tomu naozaj došlo …

Fiat poňal 124 Spider ako retro s jasným odkazom na pôvodného nositeľa toho mená, ale či retro, alebo moderna, to je skôr otázka osobných preferencií. Čím však 124 musí uchvátiť snáď každého, je vyváženosť proporcií. Taliani sa nebáli predĺžiť previsy a vyhladiť vlnobitie, takže tam, kde MX-5 pôsobí trošku bacuľaté (teda všade a vzadu zvlášť), Fiat prináša optickú ľahkosť a eleganciu. Ba čo viac, z profilu vyzerá viac ako MX-5 (NB) ako sama Miata. Snáď len tie prelisy na kapote si mohli odpustiť.

Fiat si ďalej pohral s kaplnkou s prístrojmi, zvyšok interiéru sa však zdá byť takmer identický. Čo však 124 Spider bude od MX-5 odlišovať najviac, je pohonná jednotka. Preplňovaná tisícštyristovka MultiAir má síce výkon 160 koní ako dvojlitrová MX-5, ale navrch pridáva 250 Nm krútiaceho momentu, čo znamená, že bude zrejme za všetkých okolností o niečo dynamickejšia. Voliť možno zo šesťstupňových prevodoviek – manuálnej alebo automatickéj.

Hmotnosť zatiaľ Fiat neoznámil, neoficiálne sme však začuli, že by proti MX-5 mal pridať zhruba päťdesiat kíl. V ponuke bude šesť lakov karosérie – Rosso Passione, Bianco Gelato, Nero Cinema, Grigio Argento, Grigio Moda a bronz magnetic. Luxusná verzia Lusso dostane navyše exkluzívny trojvrstvový lak Bianco Perla. V USA pôjde auto do predaja v lete, a to najprv ako verzia Prima Edizione s farbou karosérie Azzurro Italia.