Japonský pivovar Asahi Group Holdings sa dohodol na prevzatí slovenského pivovaru Topvar a Plzeňského Prazdroja, ktoré kúpi od spoločnosti SABMiller dohromady za 7,3 miliardy eur. Topvar varí okrem rovnomenného piva aj Šariš, Smädného mnícha a Birell.
Nákup východoeurópskych značiek
je pre pivovar Asahi najväčšou akvizíciou v jeho doterajšej histórii, informovala dnes agentúra Reuters.
Predaj aktivít SABMiller v Českej republike, Poľsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je súčasťou podmienok pre prevzatie podniku zo strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, ktoré bolo dokončené v októbri.
„Dohoda medzi AB InBev a Asahi ešte podlieha schváleniu Asahi ako vhodného kupca zo strany Európskej komisie a udeleniu protimonopolného súhlasu Európskej komisie. Predpokladá sa, že tento proces bude zavŕšený v prvej polovici roka 2017,“ povedala Jitka Němečková, manažérka firemnej komunikácie Pivovary Topvar.
Okrem Topvaru a Plzeňského Prazdroja zahŕňajú predávané aktíva poľské značky Tyskie a Lech, maďarský Dreher a rumunský Ursus.
Spoločnosť Asahi sa už skôr dohodla na prevzatí niektorých značiek SABMiller, ako je Peroni a Grolsch. Dokopy za ne zaplatí 2,55 miliardy eur. Predaj týchto značiek bol tiež podmienka pre prevzatie SABMiller.
Domáci boháči z hry vypadli
Server IHNED.cz už v pondelok s odvolaním sa na zdroj Hospodárskych novín blízky transakcii informoval, že spoločnosť Asahi predložila najvyššiu ponuku na východoeurópske značky SABMiller.
Server Lidovky.cz potom s odvolaním sa na zdroj Lidových novín blízky rokovaní uviedol, že z hry o tieto značky vypadli investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera aj skupina J & T vedená Patrikom Tkáčom.
Plzeňský Prazdroj je najväčšou pivovarníckou skupinou v Českej republike. Jeho hrubý zisk v uplynulom finančnom roku, ktorý sa skončil v marci, vzrástol o päť percent na 3,7 miliardy českých korún. Tržby sa zvýšili o 3,3 percenta na 14,4 miliardy korún.
AB InBev sa na prevzatie SABMiller dohodol vlani a transakciu v hodnote 79 miliárd libier dokončil v októbri. Upevnil si tak pozíciu najväčšieho svetového výrobcu piva. Nová spoločnosť má pod kontrolou zhruba 27 percent svetového trhu s pivom.