Viac ako 170 mŕtvych si vyžiadala nehoda ukrajinského dopravného lietadla v Iráne. Lietadlo havarovalo krátko po štarte z letiska, podľa miestnych úradov môže za nešťastie technická porucha lietadla. Takýto rýchly verdikt sa ale príliš nezdá leteckému publicistovi Martinovi Salajkovi, ktorý Českej televízii popísal iné možné príčiny pádu lietadla.
Do čierneho rána sa v stredu prebudili ľudia na východe. Lietadlo ukrajinských aeroliniek havarovalo krátko po štarte v Teheráne. Podľa iránskych aj ukrajinských úradov na palube zomreli všetci cestujúci aj posádka.
Podľa šéfa iránskych záchranárov lietadlo po zrútení horelo, a preto nebolo možné pristúpiť k záchranným prácam. Na mieste pritom bolo najmenej 22 sanitiek, štyri záchranárske autobusy aj vrtuľník. Podľa iránskeho úradu pre letectvo stroj havaroval pravdepodobne kvôli technickým problémom.
Takto rýchly záver je však podozrivý celej rade ľudí. „Rozhodne sa to nedá tak rýchlo určiť, leda že by to niekto vedel, že to spôsobil. Je to nezmysel tvrdiť, že to lietadlo, keď v podstate pred chvíľkou dopadlo, že to bola technická porucha. To je veľmi podivné, ako rýchlo sa s tým vysporiadali. Na druhú stranu je to asi pochopiteľné, pretože sa budú snažiť tvrdiť, že to bola nejaká v úvodzovkách bežná príčina. Teda technická porucha alebo niečo podobné, než aby priznali, že by to mohlo byť aj niečo iné, ale rozhodne je to špekulácia, ktorá nebude ničím podložená v túto chvíľu,“ uviedol v ČT letecký publicista Martin Salajka v reakcii na rýchle vyjadrenie iránskych úradov, že išlo o technickú chybu.
Médiá špekulovali o možnej súvislosti nešťastí s eskaláciou napätia medzi Iránom a Spojenými štátmi. Americký Federálny úrad pre letectvo v utorok zakázal americkým leteckým spoločnostiam operovať vo vzdušnom priestore nad Irakom, Iránom, Ománským zálivom a Perzským zálivom. Úrad tak urobil po tom, čo Irán v noci na stredu raketami zaútočil na iracke základne s americkými a ďalšími koaličnými vojakmi.
Salajka tiež vyvrátil, že by štart a pristátie lietadla boli výrazne najkritickejšie momenty celej cesty. Podľa dlhodobých štatistík je každá časť letu rovnako nebezpečná. „O nejakej malé percento ten štart a pristátie je nebezpečnejší,“ priznal.
Havarované lietadlo patril ukrajinským aerolinkám, ktoré sú podľa Salajka mladou spoločnosťou s približne 40 strojmi. „Tá lietadlá sú ale pomerne moderné, to, ktoré spadlo, bolo údajne staré tri roky. V lietadlovom parku spoločnosti prevládajú Boeingy 737, najviac zastúpené práve v tej verzii 800, ktoré je relatívne moderné a mladé,“ opísal publicista s tým, že model 800 bol doteraz spoľahlivý. Problémy začal Boeing mať až s modelom MAX.
Cestu z horiaceho lietadla zablokoval cestujúcim arogantný tlsťoch!
„Technická závada, po tých rokoch prevádzky tejto verzie, je relatívne málo pravdepodobná. Skôr by som tam vsádzal na nejakú inú príčinu, to znamená buď chyba pri pozemnej obsluhe, alebo ďalšie možnosti, ktoré ponúka tá oblasť vojnového konfliktu, alebo nejaká nedbanlivosť, ale myslím si, že tá konštrukčné závada by bola až na poslednom mieste možnosťou príčiny tejto havárie , „uzavrel Salajka.