Assessment Center sme už predstavili v decembrovom čísle z pozície testovanej osoby, ale dnes sa pozrieme, ako táto metóda napomáha spoločnostiam pri výberoch vhodných uchádzačov.
Assessment Center
AC (ohodnocovacie centrum, skratka AC ) je metóda skupinového výberu pracovníkov. Základom assessment centra je metóda selekcie, používaná pred druhou svetovou vojnou v armáde USA a vo Wehrmachte. V hospodárskom živote túto metódu prvýkrát použili v r. 1956. K jej rýchlemu rozšíreniu prispeli také veľké firmy ako IBM, Standard Oil, General Electric a banky. Metóda AC bola používaná na výber vedúcich pracovníkov až do sedemdesiatych rokov.
Úlohou AC je prognostizácia spôsobilosti súčasných a budúcich zamestnancov, resp. metóda a koncepcia prieskumu na zistenie potrebných školení. Cieľom postupu je zistenie a hodnotenie odbornej spôsobilosti. Prakticky to znamená taký výcvik účastníkov, kde sú simulované najdôležitejšie problémy danej pracovnej náplne.
Hodnotiaci tím podľa podstaty pracovných schopností, na základe viacero kompetencií a pomocou simulovaných problémov súčasne skúma čakateľov určitých postov a výsledky integrujú. Táto definícia teda poukazuje na to, že AC hodnotí osobnosť z viacerých aspektov.
AC je metóda na výber interných a externých uchádzačov (kto je najlepší, kto a v čom vyžaduje ďalšie školenie?), na posúdenie študijných nárokov (ktoré sú najslabšie body jednotlivých uchádzačov?), na rozvoj organizačnej štruktúry (kde sú v rámci organizácie najslabšie body?), na plánovanie kariéry (po vhodnom školení, kto na čo je schopný?), na rozvoj osobnosti (tréning). Z uvedených je najtypickejším výber interných a externých uchádzačov a plánovanie kariéry.
Personálny audit
Personálny audit poskytne predovšetkým reálny obraz o vlastnostiach, danostiach a schopnostiach jednotlivých pracovníkov na konkrétnych pozíciách a o ich predpokladoch pre danú prácu, prípadne pre iné pozície. Ide o nestranný pohľad, od ktorého sa odvíjajú dôležité personálne rozhodnutia súčasnosti alebo budúcnosti.
Audit sa vždy realizuje ako reakcia na konkrétnu potrebu alebo situáciu v spoločnosti. Obvykle zahŕňa analýzu pracovných miest, vyťaženosti pracovníkov, identifikovanie silných a slabých stránok pracovníkov, rozvojových možností a potrieb.
Pri personálnom audite sa často využívajú rôznorodé metodiky posudzovania pracovníkov, ako sú hĺbkový pohovor, pozorovanie, Development Centrum,(DC priblížime v ďalšom čísle ST Sity) osobnostné testy a iné.
Marko Šarmir, Eva Pevalová