Lexus LS 600h

1983

Aj Toyota má svoje veľké modely, ale tie najluxusnejšie kategórie, označované tiež ako vlajkové lode, prenecháva Lexusu. Predstavujú vždy to najlepšie bez ohľadu na cenu. Ide o dokonalú show najnovších technológií, zabalenú do superluxusného obalu s komfortom, spĺňajúcim želania aj tých najzhýčkanejších. Je to jednoducho obdivuhodná súprava superlatívov. Jediné, čo ju v prípade ostatných značiek príliš nezaujíma, je spotreba. Ale existuje výnimka, potvrdzujúca pravidlo. Práve Lexus sa totiž momentálne môže pochváliť najdokonalejšou verziou hybridného pohonu v sériovej podobe. Lexus ponúka efektívnu kombináciu zážihového a elektrického pohonu už v niekoľkých modeloch. Celkom logicky teda do svojho úplne nového najväčšieho vozidla vložil všetky unikátne technológie, vďaka ktorým je dnes o hlavu pred konkurenciou. Nešetrilo sa ani na luxuse a bezpečnosti: výsledkom je Lexus LS 600h – vlajková loď, ktorá má v porovnaní s konkurenč-nými krížnikmi okrem výkonu a komfortu čosi naviac. Extrémne nízku spotrebu a tým aj ohľaduplnosť k životnému prostrediu.

 

Päť metrov luxusu

Začnime od konca. Spotreba v kombinovanom cykle dosahuje menej ako 9,5 litra na 100 kilometrov. Toľko, čo dnes väčšina vozidiel nižšej strednej triedy spotrebuje v mestách, si vypýta superluxusná limuzína s päťlitro-vým motorom a trvalým náhonom na všetky kolesá! Paradoxne je pri tomto vozidle mestská spotreba ešte nižšia, pretože pri šetrnom tlačení akcelerátora stále jazdí ako elektromobil a zážihový motor beží iba vtedy, ak treba dobiť sadu nikel-metalhydridových akumulátorov.  Vonkajší vzhľad vozidla ničím nešokuje, ale ani neodpudzuje. Jednoducho klasická krása čistých línií s dôrazom na kvalitu spracovania, akú si táto kategória vozidiel automaticky vyžaduje. Vyše päť metrov dlhá karoséria prezradí výnimočnosť vozidla možno len po zapnutí stretávacích svetlometov, kde sa po prvý krát na svete uplatnila súprava LED-diód. Všetky radary či senzory sú umiestnené tak, že ich zvonku vôbec nevidno a nenarúšajú tak dokonalú eleganciu exteriéru. 

 

Vnútorný svet potešení

Po vstupe do kabíny nás privíta vrcholný luxus s drevenými doplnkami, kožou je potiahnuté všetko, dokonca aj horná strana palubnej dosky. Všetko sa ovláda elektronicky, nie každodennou lahôdkou je drevený, vyhrievaný volant. Viac ako predné sedadlá s plným elektrickým nastavením, vyhrievaním a klimatizáciou, však v prípade LS 600h zaujme zadná lóža. V predĺženej verzii LS 600hL tu totiž okrem dvanástich centimetrov naviac pre nohy cestujúcich nájdeme dve samostatné kožené kreslá, oddelené stredovým tunelom s klimatizo-vanou schránkou na nápoje, výklopným stolíkom a úložným priestorom na CD či DVD. Sedadlá sa dajú elektricky nastavovať, sedadlo na opačnej strane ako sedí vodič má navyše elektricky výsuvnú oporu na nohy a možno ho sklopiť až do uhlu 45 °.  Každý cestujúci si môže samostatne nastaviť klimatizáciu – svetovou novinkou je infračervené meranie teploty tela cestujúceho, podľa ktorej systém v automatickom režime mení intenzitu a teplotu vzduchu, vstupujúceho do konkrétneho priestoru v kabíne. Okrem vnútornej teploty sa neustále sleduje aj tlak a vlhkosť, čomu sa prispôsobuje kvalita privádzaného vzduchu. O jeho individualizovanú distribúciu sa stará 20 výduchov na rôznych miestach kabíny. Zadní cestujúci majú naviac k dispozícii pneumatickú masáž chrbtovej časti tela pomocou dvanástich vankúšikov, pričom si môžu zvoliť aj typ masáže. Kompresor masážneho systému je uložený pod podlahou batožinového priestoru, takže masáž si môžete vychutnať v úplnom tichu perfektne odhlučnenej kabíny.  O zábavu pasažierov na zadných sedadlách sa stará samostatný DVD-prehrávač s 9-palcovou obrazovkou, ktorá sa vyklápa zo stropu. Sedadlá i zábavný systém sa dajú ovládať aj diaľkovo. Okrem elektricky vysúvaných slnečných roletiek majú zadné sedadlá tiež zvláštne airbagy, ktoré po rozvinutí zabránia telu cestujúceho v pohybe dopredu, resp. jeho podkĺznutiu pod bezpečnostný pás v prípade, že sedadlo je sklopené. Maximálnu kvalitu dielenského spracovania interiéru v materskej továrni Tahara strážia nielen dokonalé digitálne meracie systémy, ale v prípade ručne vyrábaných komponentov aj vizuálna kontrola skúsenými remeselníkmi. Stroje totiž nie vždy dokážu odhaliť to, čo prekáža školenému ľudskému oku. 

 

Súlad technológií

Povedzme si však niečo viac o špičkovej technológii, ktorá sa „zviditeľňuje“ akurát cez obrazovku informačného systému zobrazením schémy s aktuálnym stavom jej aktivít. Hybridný systém, známy napríklad z Lexusu GS 450h, je v tomto prípade dovedený k ešte väčšej dokonalosti a efektívnosti. Základ tvorí zážihový hliníkový osemvalec zdvihového objemu 5 litrov, ktorý vznikol ďalším vývojom z agregátu 4,6 l pre Lexus GS 460. Aj on je vybavený elektronicky riadeným dávkovaním paliva D-4S s dvoma tryskami na valec, ktoré v sebe ideálne kombinuje výhody priameho a nepriameho vstrekovania a zvyšuje krútiaci moment o 7,5 percenta v celom rozsahu otáčok. Samozrejme, že nechýba najmodernejší systém duálneho variabilného časovania práce sacích i výfukových ventilov VVT-iE. E znamená, že vačkový hriadeľ, otvárajúci sacie ventily, je po prvý krát na svete poháňaný samostatným elektromotorom a zabezpe-čuje tak optimálnu činnosť v ce-lom rozsahu otáčok a pracovných teplôt.  Zážihový agregát dopĺňa trojfázový synchrónny elektromotor pracujúci s 650-voltovým napätím, poskytujúcim dodatočný výkon 160 kW. Spolu so zážihovým motorom dávajú obe jednotky v tandemovom zapojení výkon cez 330 kW (445k), čo je hodnota, porovnateľná s bežným dvanásťvalcom objemu 6 litrov. Preto aj označenie vozidla LS 600h.

 

Tichá radosť

Podobne ako GS 450h, aj „šesťstovka“ má prevodovku, generátor a elektromotor spojený do jedného, kompaktného celku, inštalovaného za pozdĺžne uloženým zážihovým motorom. Elektronická riadiaca jednotky neustále vyhodnocuje podmienky jazdy a na základe impulzov od vodiča aktivuje buď elektromotor, zážihový motor alebo v prípade potreby extrémnej akcelerácie oba súčasne. Automatická bezstupňová prevodovka E-CVT plynulo zrýchľuje z nuly až na maximálnu rýchlosť, jej elektronické riadenie však využíva dva režimy – jeden pre nízke otáčky a maximálny záber s využitím krútiaceho momentu, druhý pre jazdu vo vyšších rýchlostiach. Vozidlo jazdí trvale s náhonom všetkých štyroch kolies v pomere 60 % zadná a 40 percent predná náprava – v prípade potreby sa však tento pomer mení individuálne na každé koleso.  Samozrejmosťou je dobíjanie akumulátorov rekuperáciou pri brzdení. Na voľnobehu sa osemvalec automaticky vypína a vozidlo jazdí ako čistý elektromobil s nulovými emisiami.   O maximálny komfort posádky sa stará pneumatické odpruženie s nastavovaním charakteristicky podvozka cez tuhosť tlmičov a dokonca aj stabilizátorov, predovšetkým pri rýchlejšom prejazde zákrut, kedy sú tlmiče na vonkajšej strane až o 20 percent tuhšie a vyrovnávajú priečny náklon. Systém sa dá nastaviť aj manuálne do troch režimov – normal, comfort a sport, v kto-rom sa navyše upravuje aj charakteristika variabilného posilňovača riadenia. 

 

Myslí i koná za vás

Ďalším unikátom je súbor štyroch aktívnych bezpečnostných systémov, ktorých cieľom je zasahovať v predstihu, ešte pred vznikom rizikovej situácie na ceste. Kombinácia mikrovlnného radaru a dvoch CCD kamier monitoruje prekážky pred vozidlom vrátane chodcov. Druhá časť infračerveného kamerového systému sleduje hlavu vodiča – ak zistí, že sa nedíva pred seba a zároveň pritom detekuje prekážku v nebezpečnej blízkosti, upozorní na to zvukovým signálom a jemným pribrzdením. Ak ani potom nenastane patričná reakcia, systém pokračuje v aktivovaní ďalších antikolíznych aktívnych prvkov. Takým je napríklad núdzový asistent riadenia, ktorý pomáha pri prudkých vyhýbacích manévroch. V prípade, že senzory zaregistrujú nebezpečenstvo nárazu zozadu, okamžite vysúvajú opierky do správnej polohy a smerom k hlave cestujúcich, aby sa tak predišlo častým zraneniam krčnej chrbtice.