Nesmie chýbať na žiadnej párty, či oslave bohatých a krásnych ľudí. Vychutnáva sa pri spečatení dôležitých kontraktov a oslavách víťazstava. Tomuto výnimočnému nápoju podľahli ženy aj muži. Všetci si ho spájajú so zážitkom, no nikto nie s dobrými mravmi či cudnos-ťou. Svojím spôsobom je šampanské afrodiziakum. Nie nadarmo je obľúbené medzi milencami. Uvoľňujúce sa bublinky stúpajú do hlavy rýchlejšie ako tiché víno. Vydráždia všetky zmysly a stupňujú erotický náboj.
Ročne sa po celom svete vypije okolo sto miliónov fľiaš. Určite nie je všedný nápoj, preto sa zakaždým teší z čara daného okamžiku. Skrášluje život a vždy navodí príjemné pocity. Svet šampanského je bohatý. Rozhodne je v ňom čo objavovať. Otváranie a následné buchnutie korku je obrad, ktorý sa robí pomaly a s pôžitkom.
Voilá! Exkluzívny zlatistý nápoj je produkt Francúzskeho regiónu Champagne. Žiadne iné šumivé víno mimo oblasti Champagne nesmie mať na etikete vyznačený tento názov. Na výrobu zlatého moku z oblasti Champagne sa používajú iba tri povolené odrody: Pinot Meunier, Pinot Noir a Chardonnay. Pomocou „Méthode Traditionnelle“, čo je názov druhotného kvasenia priamo vo vínnej fľaši, sa pridaný cukor jednoducho mení na bublinky. Pri tomto procese sa musia fľaše pravidelne zatriasť a pootáčať, aby sa mrtvé kvasinky usadili v hrdle fľaše. Tie sa následne špeciálnou metódou odstránia. Ročníkové vína zrejú v pivniciach Champagne osem rokov. Základné šampanské približne rok a pol. Z pivnice potom hurá k tým, ktorí na povrchu netrpezlivo čakajú. Fľaša pôsobí impoznatne. Je z hrubostenného skla, aby odolala tlaku oxidu uhličitého. Exkluzivitu zavŕši etiketa. Pri kvalitnom, značkovom šampanskom je prepracovaná a štýlová. Extra suché šampanské vína mnohým nechutia, pretože vôbec nie sú upravované expedičným likérom. Chutia príliš kyslo a potrebujú zrieť i desať rokov. Absolútnou špičkou medzi šampanskými je ale kategória „cuvées de prestige“. Obsahuje najkvalitnejšie vína z najlepších polôh a z výberových ročníkov. Jednoducho len to naj. Má dlhú dobu zrenia. Chýba im temperament, no sú krásne jemné. U žien sa od roku 1777 teší obľube ružové šampanské, ktoré bolo prvýkrát vyrobené známou firmou Clicquot.
Podľa povesti sa v jednom z najpriaznivejších rokov konca 16. storočia urodilo na slnečných svahoch Champagne mimoriadne veľa hrozna. Vinohradníci naplnili všetky sudy. Pretože im žiadne nádoby neostali, nemali kde víno uskladniť. Začali ho plniť do fliaš. Fľaše poukladali ležato do políc. Keď sa oteplilo, začali sa v pivniciach diať čudné veci. Víno vyrážalo zátky a v nezvyčajnej podobe vytekalo. Vraj až osemdesiat percent fliaš vyšlo nazmar. Ale to čo ostalo, zachutilo aj francúzskej šľachte. Tak sa začala tradícia aristokratického perlivého nápoja. Na počiatku bol šikovný mních Dom Pérignon. Benediktínsky mních je považovaný za vynálezcu šampanského. Mal schopnosť už podľa chuti hrozna predpovedať aké víno sa vyprodukuje. Prvenstvo mu je pridelované v používaní korku a hrubého skla. Marketingového hesla mních Pérignona sa výrobcovia držia dodnes: „Šampanského má byť vždy málo.“ Každopádne je po ňom pomenovaná exkluzívna značka najznámejšieho vinárskeho domu. Fanúšik francúzskeho nápoja, generál Napoleon Bonaparte, o ňom povedal: „Ak vyhráte, zaslúžite si šampanské. Ak prehráte, budete ho potrebovať!“
Populárne značky
Niektoré značky sú populárne ako svetové celebrity. Za čistý luxus sa považujú napríklad Bollinger, Veuve Clicquot, Krug, Roederer, Taittinger či nemenej známy Moët&Chandon. Toto je ibe zlomok producentov, keďže v regióne Champagne ich je vyše 10 000. Aromatický Bollinger pije vo svojich filmoch aj nesmrteľný agent James Bond. „Bollinger ´75. Vidím, že ste znalec pán Bond!“ zaznelo v snímke o agentovi 007.
Napriek tomu, že šampanské nájdeme na poličke azda každej vinotéky, nepijeme ho každý deň. Bublinky by tým stratili svoj slávnostný nádych. Známy ekonóm Keynes sa vyznal za všetkých fajnšmekrov: „Jediné čo ľutujem vo svojom živote, je že som nevypil viac šampanského.“
Ňuňu