Luxusný bumerang pobúril Austrálčanov, Chanel ho stiahol z predaja

3570

    V ponuke francúzskeho módneho domu Chanel sa objavil trochu neobvyklý doplnok. Bumerang, ktorý firma ponúkala za dvetisíc austrálskych dolárov, však spôsobil obrovský rozruch. Niektorí Austrálčania sa proti nemu ostro ohradili s odkazom na to, že sa jedná o posvätný symbol aborigénskej kultúry a že bol ukradnutý.

Firma Chanel pridala k svojmu tradičnému sortimentu, akým sú luxusné odevy či kozmetika, kategóriu ostatné doplnky. A práve v tej ponúkala bumerang, za 1 930 austrálskych dolárov. Spoločne s ním sa v časti kolekcie pre jar a leto 2017 objavili aj loptičky na tenis alebo tenisová raketa.
    Na prvý pohľad „obyčajný“ čierny bumerang z dreva a živice sa stal hlavnou témou mnohých diskusií na sociálnych sietí. Všetko odštartovala jedna fotka. „S mojím novým bumerangom od Chanelu sa skvele bavím,“ napísal v komentári k fotke americký stylista a bloger Jeffree Star a umiestnil ju na svoje profily na Twitteri, Snapchatu a Instagrame.

Na poslednej spomínanej sociálnej sieti si počas krátkej chvíle získal bumerang niekoľko desiatok tisíc priaznivcov, ktorí dali fotke „like“. Našlo sa ale aj veľa tých, ktorým fotografia pripadala urážlivá. A tak sa do debaty pod fotkou počas troch hodín zapojilo vyše dvetisíc ľudí.

    Zbraň aj kultúrne klišé

Bumerang je totiž zbraň, ktorú používali pôvodní obyvatelia Austrálie, Aboridžinci, pri love. Je cennou súčasťou ich kultúry, o ktorú museli ťažko bojovať, a má pre nich posvätný nádych. Navyše sú domorodci najviac znevýhodneňou skupinou v populácii. Prezentovať preto bumerang ako predražený doplnok vnímajú niektorí ako poníženie celej kultúry.

  „Ako Austrálčan sa cítim urazený tým, ako si spoločnosť robí žarty z niečoho, čo slúžilo ako nástroj na prežitie,“ znie jeden z nahnevaných komentárov.
    Podľa Nathana Sentance z Austrálskeho múzea v Sydney je bumerang od Chanelu typickým príkladom, ako západná spoločnosť zjednodušuje aborigínsku kultúru pomocou klišé. Poukazuje na to, že bumerang stojí takmer 10% priemerného ročného príjmu domorodých Austrálčanov.

„Kultúrne vyvlastnenie dosiahlo nového dna. Dúfam, že Chanel bude dotovať všetky znevýhodnené aborigénske komunity,“ stojí v ďalšej reakcii na predražený bumerang.