MADONNA: matka zvrhlosti

1419

Drezúra, na ktorú si zvykla v katolíckych školách, kde excelovala, ju prinútila dať na svoj inštinkt a skúsiť si ísť za tým, čo ju bavilo. 

Počas puberty vyskúšala divadelné dosky a tanec, zapísala sa k čírlíderkám a na hodiny klavíra. Tieto štyri faktory sa stali jej posadnutosťou, ktorá ju za podpory svojho známeho z gay diskotéky posunula do New Yorku, kde sa pomaly začala presadzovať. Najprv to boli malé brigády, fotenie do Playboya a Penthousu. Robila predavačku Donutov, modelku, tanečníčku, až kým sa nedostala do skupiny Breakfast Club, kde bola vokalistkou. Stáť v pozadí však nebolo nič pre túto levicu. Pri prvej príležitosti sa odlúčila od skupiny, nahrala demo platňu a poslala ju do vydavateľstva, kde ju odmietli. Madonna si z toho však nič nerobila, dala sa na turné ako tanečnica a postupne si budovala kontakty, až kým nepresvedčila Dja Jellybean Benitza, aby v jednom z lepších newyorských klubov zahral jej pesničku Everybody a predstavil ju vydavateľstvu Sire Records, s ktorým podpísala zmluvu. S Benitzom spolupracovala aj na svojom prvom albume Madonna, z ktorého sa hneď po vydaní začali predávať milióny.

Po prvom úspechu sa Madonna dala na hľadanie nového producenta, ktorý by jej dopomohol k ešte väčšej sláve a stal sa jej mentorom v určovaní cesty a našepkávaní, čo je práve in. Nile Rodgers vycítil Madonnin potenciál a nahovoril ju na šokujúcu pesničku Like a Virgin, ktorá konečne vyniesla Madonne celosvetový úspech, mediálnu pozornosť, ocenenia, po ktorých tak prahla, no musela sa podrobiť aj ostrej kritike médií a pokusu zakázať vysielanie videoklipu rodinnými združeniami.

 

Madonnin život začal plynúť v zabehnutých koľajach slávnej osoby, produkovala jeden úspešný videoklip za druhým, svoju lásku so Seannom Pennom spečatila svadbou. Zdalo sa už, že Madonna zaspáva na vavrínoch, lenže to sa všetci mýlili. Madonna zaútočila na módny trh. Stačilo pár fotiek v modeloch od Chanela, Christiana Lacroixa a stala sa z nej módna ikona. Potom sa vrhla na film. Shanghai Surprise a Who´s That girl boli úplným prepadákom a kritika zo strany jej manžela posledným klincom do truhly ich spoločného manželstva.
Jediným liekom na jej boľavé srdce a pošramotené ego z filmového neúspechu bola pre Madonnu práca, celosvetové turné, krikľavé, škandalózne kostýmy od Jeana Paula Gaultiera a opäť videoklipy. Madonne zakázali vstup do Vatikánu, nasledoval bojkot jej koncertov katolíckou cirkvou a absolútny zákaz vysielania videoklipu Justify my love. Niektorí umelci by po takýchto aférach a pokusoch o zničenie kariéry asi dali na rady a preori-entovali sa na umenie, ktoré je viac spoločensky akceptovateľné, nie však Madonna. Tá dokázala všetku kritiku bravúrne zužitkovať a medializovať svoje nové projekty, albumy. Svoje lesbické bozky, ktoré si vymieňala v priamom prenose s Rossie O´Donnel, Sand-rou Bernhard a naposledy s Britney Spear, vraj použila na medializáciu problematiky týkajúcej sa zákazu manželstiev lesbičiek a gejov.
Madonna sa dostávala čoraz viac fanúšikom pod kožu, no nepáčilo sa jej, ako ju využívali vydavateľstvá a podieľali sa na jej zárobku. Tomuto bezočivému využívaniu urobila koniec a založila si vlastnú produkčnú spoločnosť a rozhodla sa, že odteraz bude ona zarábať na druhých. Maverick pomohol na výslnie Allanis Morrisette, The Prodigy a mnohým menej či viac známym spevákom.

Na rad prišli Madonnine najsexuálnejšie roky. Album Erotica a spolu s ním knižka SEX sa predali za týždeň, no titulky medzinárodných bulvárnych časopisov sa nimi zaoberali ešte mesiac.

Po období ticha sa jej konečne podarilo natočiť film, teda filmový muzikál, ktorým pokorila strieborné plátno. Vo filmovom muzikáli Evita stvárnila hlavnú postavu Evitu Peron a získala významné ceny. V jej živote plynulo všetko hladko, prišlo na rad prvé dieťa, dcérka Lourdes, a album Ray of Light, kde sa podarilo Madonne znovuzrodenie elegantnej mladej dámy, ktorá vyzerala tak dobre ako nikdy predtým. Na tomto albume bolo cítiť Madonninu zrelosť a potrebu usadiť sa, čo zanedlho spravila. Zobrala si za manžela anglického režiséra Gyua Ritchieho, s ktorým počas manželstva splodili syna Rocca a po vzore Jolie-Pittovcov adoptovali africké dievčatko Mercy. Vydržať však Madonninu disciplínu, neustále sebazdokonaľovanie, túžbu po úspechu a každo-denný diktát nevládze len tak hocikto, a tak sa zakrátko médiami prehnali správy o manželskej kríze a na rad prišiel rozvod. Domnienka, že spúšťačom celej krízy bola Gyuova kritika albumu Hard Candy a Confession on the dancefloor, neznie ako najväčší výmysel.
Na rad prišiel album American life. Skúškou jej spisovateľských schopností bolo vydanie detskej knižky Anglické ruže, o ktorú sa doslova a do písmena čitatelia trhali. Madonna sa stala tvárou módneho domu Versace a Louis Vuitton, začala sa zaoberať kabalou, navrhla vlastnú kolekciu pre H&M, našla si partnera mladšieho o 28 rokov, chutného modela, zajačika menom Jesus Luz, a napriek päťdesiatke na krku a nespútané-mu životnému štýlu vyzerá tak dobre, že vo svojich videoklipoch sa stále objavuje polonahá. Ak by niekto povedal, že Madonna ho už nemôže šokovať, bol by absolútne mimo. Táto žena si vždy nájde cestu ako osloviť nových fanúšikov a vyvolať ďalší škandál. Nakoniec, je to Jackson v nohaviciach a matka zvrhlosti!

A. Vavrova