Mladá žena stojí na brehu oceánu. Na sebe má len tenisky, to aby lepšie zdolala kamenistý terén. Rozkročí sa a z lona jej vypadne vajce s farbou, ktoré sa rozprskne po pripravenom plátne. Tak vyzerá kľúčový moment videá z dielne umelkyne Milo Moiré.
Kto sa pozrie na celé video nazvane „Modrý Maurícius“, uvidí najprv fázu príprav, kedy si umelkyňa pripravuje „muníciu“ – vyfúknuté vajcia napustí akrylovou farbou a vloží si ich do vagíny. Potom sa vydá k plátnu umiestnenému na pobreží a vajcia vypudí tak, aby vznikla ďalšia časť abstraktného obrazu. Rovnaký proces opakuje znova a znova.
Môže sa to zdať nevhodné až pornografické, ale v skutočnosti ide o veľmi špecifické poňatie metódy, ktoré sa hovorí akčná maľba a ktorej najznámejším predstaviteľom bol americký maliar Jackson Pollock. Milo Moiré len vymenila štetec, štetku či kýblik za vlastné telo. Svoju metódu nazýva „PlopEgg“ a vysvetľuje ju jednoducho: „Aby som vytvorila umelecké dielo, používam pôvodný zdroj svojho ženstva – vagínu.“
Nahota ako koncept
Tridsaťdvaročná Švajčiarka, ktorá má slovenské aj španielske korene, svoj proces, ktorému hovrí „zrodenie obrazu“, zdokumentovala už v niekoľkých videoklipoch a naživo ho predviedla napríklad na veľtrhu Art Basel. Nahotu ostatne pri svojich umeleckých performanciách využíva bežne: počas jednej jazdila električkou po nemeckom Düsseldorfe a miesto oblečenie mala na tele len nápisy: podprsenka, tričko, nohavice, sako.
V rámci iného projektu si fotí „nahé selfíčka“ s náhodnými chodcami – práve za to ju v Paríži zatkla polícia. Pri natáčaní klipu „Obnažený život“ si zase v múzeu prezerala klasické akty – opäť úplne nahá a navyše s batoľaťom v náručí. „Skrze vlastnú nahotu sme sa stali súčasťou obrazov,“ dodáva k tomu umelkyňa, ktorá sa zo všetkého najviac považuje za performerku a často sa odvoláva na svojho slávneho predchodcu Maríne Abramović a Josepha Beyuse.