MOTIVÁCIA Z POHĽADU ZAMESTNANCA A ZAMESTNÁVATEĽA

2267

 

Slovo motivácia je vôľa konať a už zo základu slova motio – duševný podnet, vášeň vyvodzujeme, že sa vzťahuje na všetko, čo človek osobne prežíva. 

Pod tento pojem zahŕňame všetky podnety, ktoré vedú k určitému správaniu sa nielen zamestnancov ale aj študentov, dosahovať čo najlepšie výkony a tým sa približovať k svojim vytýčeným cieľom.

Z pohľadu väčšiny absolventov stredných a vysokých škôl, ktorí si nájdu svoje prvé zamestnanie, je najväčším vonkajším znakom motivácie finančná odmena za prácu. Existujú však aj skupiny absolventov, ktorí už v adaptač-nom procese svojho prvého zamestnania, dokážu rozpoznávať aj ďalšie sekundárne znaky motivácie. Na základe štúdií, v rámci ktorých skúmali viacerí autori pracovnú motiváciu, rozdelili podnety, ktoré pôsobia na motiváciu pracovníka na vnútorné, ktoré sa odvodzujú od vzťahu pracovníka k obsahu a charakteru práce a na vonkajšie, ktoré sa týkajú celkových okolností práce a pracovného prostredia.

 

Vonkajšie faktory 

patria medzi kľúčové nie len pre interných zamestnancov, ktorých motivujú k lepším pracovným výsledkom, ale sú aj prestížou spoločnosti, ktorá vystupuje na trhu práce a snaží sa získať nových spolupracovníkov. Vonkajšie faktory sa stávajú častou témou diskusie medzi uchádzačmi o pracovné miesta, ktorí často porovnávajú práve tieto faktory medzi konkurujúcimi spoločnosťami na trhu práce.

Medzi vonkajšie faktory zaraďujeme:  finančné formy motivácie a to základná mzda, bonusy, 13/14 plat, výkonové prémie, účasť na zisku prostredníctvom akcií spoločnosti, príspevky pri narodení dieťaťa, alebo  pri svadbe či úmrtí rodinného príslušníka, vyššie príspevky na dôchodkové pripoistenie, ale aj ďalšie výhody, ako možnosť používať služobný automobil, telefón a pod.

Pokiaľ ide o nefinančné vonkajšie faktory, sem patria  najmä: kolektív, kultúra firmy, meno firmy, prístup zamestnávateľa, možnosť sebarealizácie, pracovné prostredie, pochvala, informovanosť, vzdelávanie, prenos zodpovednosti, povýšenie, pružnosť pracovnej doby, dovolenka a systém stravovania a občerstvenia, spoločenské podujatia a iné.

Vnútorné motivačné faktory 

nám posudzujú jednotlivca z pohľadu svojej vlastnej vnútornej motivácie , seba – motivácie, ktorá je zrkadlom vzťahu k určitej práci alebo činnosti. Prítomnosť vnútorných faktorov motivácie je pri výbere zamestnania kľúčovou otázkou a predpokladom následnej úspešnej spolupráce medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Ak chýba zamestnancovi vnútorné presvedčenie pre prácu, je veľmi pravdepodobné, že vonkajšie motivačné faktory  nebudú úspešné . Práve  preto je veľmi dôležité venovať veľkú pozornosť výberu zamestnanca, alebo výberu zamestnania. 

Veľkú výhodu majú ľudia, ktorí dokážu seba ale aj iných  motivovať k lepším výsledkom. Medzi seba – motivátorov patria tí, čo žijú svojimi cieľmi, neustále si ich pripomínajú a hovoria o nich  nie preto, aby inšpirovali ľudí okolo seba, ako skôr preto, aby motivovali samých seba. Títo ľudia sa snažia byť v kontakte s energickými ľuďmi, majú ra-dosť z práce a berú ju ako osobné naplnenie. Mať v kolektíve človeka, ktorý dokáže motivovať kolektív, ale aj samého seba je pre firmu obrovskou výhodou. Na druhej strane sa však stáva , že odchod takéhoto človeka môže vyvolať reťazovú reakciu a rozbiť dlhodobo budovaný team.

Ako si udržať zamestnancov 

Firma, ktorá si chce udržať vzdelaných a dostatočne kvalifikovaných pracovníkov, musí okrem vzdelávacieho programu vytvoriť aj motivačný program. Cieľom motivácie každého zamestnanca je, aby dosiahnuté pracovné výsledky boli spojené s možnosťou uspokojiť vlastné vnútorné potreby. Každý zamestnanec má svoje individuálne  predstavy o motivácii v zamestnaní. Na základe dotazníkov a štruktúrovaných rozhovorov, má zamestnávateľ možnosť získať viac informácií, čo by jeho zamestnancov najviac motivovalo v práci. Na základe tejto analýzy a posúdením možností spoločnosti sa vypracuje diferencovaný motivačný program pre zamestnancov. Riadením sa takýmto programom, manažment firmy zistí, že zamestnanci kvalitnú prácu nielen musia , ale aj chcú vykonávať.

V konečnom dôsledku celkovú atmosféru v práci si vytvárajú zamestnanci sami. Pozitívna nálada a dobré medziľudské vzťahy dokážu mnohokrát viac ako prepracovaný motivačný program.  Väčšina z nás si myslí, že maximum, ktoré by ho najviac motivovalo je služobné auto, mobilný telefón, nadpriemerný plat, ale tieto motivujúce faktory sa môžu dostať do úzadia pokiaľ máme osobné konflikty so šéfom alebo s kolegami. Príjemná atmosféra na pracovisku a dobré kolegiálne vzťahy sa osvedčili ako najviac motivujúce faktory na pracovisku. A zamestnávatelia sa preto snažia o častejšie usporadúvanie firemných večierkov a dokonca aj mimopodnikové školenia sa osvedčili ako dobrý upevňovač kolegiálnych vzťahov. To, či zamestnanec po čase odíde ku konkurencii, môžeme zistiť už pri prijímaní do zamestnania a to otázkou, čo je pre neho motivačný faktor v práci. Pokiaľ firma príjme zamestnanca, ktorého naj-viac motivujú vzdelávacie školenia a zamestnávateľ vopred vie, že ich spoločnosť  je schopná zabezpečiť maximálne 1x do roka, už vtedy sa dá očakávať predpoklad, že nový zamestnanec sa rozhodne po čase zmeniť prácu. K častému odchodu zo zamestnania býva aj priveľká zodpovednosť a nesúlad pracovného života so súkromím.

Preto je dôležité sledovať individuálne motivačné faktory v spoločnostiach, ktoré sa realizujú pohovormi so zamestnancami a tak má zamestnávateľ možnosť viac spoznať individuálne potreby a očakávania zamestnancov. 

Kompenzačný balík

V poslednom období sa osvedčila taktika na motivovanie zamestnancov. Ponúkaný býva kompenzačný balík, ktorý sa každoročne dopĺňa o nové motivačné prvky. Taktiež sa v praxi osvedčilo zvýhodňovanie zamestnancov podľa odpracovaných rokov vo firme. Ľudia radšej pracujú pre spoločnosť, ktorá sa zaujíma o ich osobnostný a profesionálny rast a ktorá podporuje ich úsilie mať dobrý pocit zo seba samých. Ľudia nemajú záujem pracovať pre spoločnosti, v ktorých sa cítia nedocenení a manipulovaní. Mnohí ľudia nechcú len zarábať peniaze, chcú niekam patriť, mať dobrý pocit z vykonanej práce, túžia niečo zmeniť. Pre mnohých zamestnancov sa do popredia dáva pred finančným faktorom firemná kultúrna, atmosféra na pracovisku, príspevky na kultúru a šport, využívanie firemných služieb a iné.

Motivácia človeka je téma, ktorá bude stále živá a bude sa meniť v závislosti od našich potrieb a súčasne od potrieb ekonomiky.

 

RecruitMen s.r.o. Personálna spoločnosť