Jeden z najväčších mecenášov Oleg Tiňkov opúšťa cyklistiku a jeho hviezdy Peter Sagan a Alberto Contador hľadajú nový tím. U Peter sa špekuluje aj o kazašskej Astane. Alberto Contador má svoje ďalšie zámery ešte len poodhaliť, skôr avizované ukončenie kariéry sa však pravdepodobne nekoná.
Koľko stojí Peter Sagan? Päť miliónov eur. Vincenzo Nibali požaduje ročný plat štyri milióny. Alberto Contador je údajne skromnejší: tri a pol milióna. A Chris Froome? Toho snáď za peniaze ani nekúpite. (S trochou zveličenia, tím Sky ho rovnako zakaždým preplatí …).
Ročné platy cyklistických hviezd, ako ich odhadujú experti tejto brandže, sa vyšplhali do historicky rekordných sfér. Ale aj preto sa cyklistický trh práve teraz ocitá v kríze.
Pretože tu je druhá strana tejto mince: ukončenie činnosti po tohtoročnej sezóne už oznámili dve z osemnástich prvodivizních stajní: ruský Tinkoff a švajčiarsky IAM. Bez práce sa teda ocitne 55 špičkových cyklistov, ktorí obliekali ich farby.
A to ešte Oleg Tiňkov, majiteľ tímu Tinkoff, varuje: „Čoskoro nás budú nasledovať aj BMC a Kaťuša. Ani ich majitelia už nebudú chcieť ďalej utápať svoje peniaze v cyklistike. “
Stajne, ktoré na scéne zostávajú a vydajú stále vyššie čiastky za hviezdy, pritom nemusia mať dosť peňazí na domestikov.
Tiňkov: Za päť rokov som dal do cyklistiky 60 miliónov eur
Tiňkov, chlapík zo Sibíru, v post sovietskom Rusku predával džínsy, následne založil reťazec pivovarov aj kreditnú banku a kúpil si cyklistickú stajňu. Roky kritizoval, že funkcionári UCI, ASO a ďalších inštitúcií nejavia dostatok snahy vybudovať lepší obchodný model profesionálnej cyklistiky.
„My, sponzori, do nej napchávame obrovské peniaze, ale tímy nedostávajú pomerné sumy z televíznych práv ako napríklad vo futbale,“ poukazoval.
Tiňkov svojimi výrokmi často a rád provokoval. Nestaval mosty, nebudoval politické aliancie, skôr hádzal „bomby“, hrozil súdmi aj bojkotom budúcej Tour, vyzýval na cyklistickú revolúciu.
Akoby však bojoval s veternými mlynmi. „Som rozčúlený. Nikto ma nechce nasledovať,“ tvrdí teraz. „Za päť rokov som dal do cyklistiky 60 miliónov eur. Už ich nebudem vyhadzovať do vzduchu. Ľudia z UCI sú tak hlúpi. Ja skočím na svoje lietadlo a každý, kto v cyklistike zostane, bude v pr … „
Manažéri v Tiňkovej banke, ktorá trpí uprostred chradnúce ruskej ekonomiky, mu údajne poradili, nech peniaze namiesto do cyklistického tímu radšej vloží do ruskej televíznej reklamy.
Urobil to.
Stefano Feltrin, generálny manažér jeho stajne, za ktorú preteká Contador, Sagan aj Velits, sa síce dlho snažil zohnať pre tím nového hlavného sponzora, ale márne.
IAM: S 12 miliónmi eur nie sme konkurencieschopní
Prípad oveľa chudobnejšej švajčiarskej stajne IAM je odlišný. Jej majiteľ, bankár Michael Thétaz, v priebehu Gira nečakane rozoslal členom tímu mail, v ktorom im oznámil, že po sezóne už stajňa nebude pokračovať.
„Pre mnohých to bol šok. Vedeli sme o finančných problémoch, ale také rozuzlenie sme nečakali,“ hovorí Heinrich Häußler, austrálsky cyklista tímu IAM.
Thétaz tvrdí: „Nesiem za koniec stajne plnú zodpovednosť.“ Vyčíta si, že k svojej investičnej spoločnosti IAM Funds nedokázal pre stajňa nájsť druhého hlavného sponzora.
„Navyše sme zistili, že s našim budgetom 12 miliónov eur ani nemôžeme byť konkurencieschopní s bohatými tímy v prvej divízii.“
Že sa sponzori pri tímoch menia, je v cyklistike bežnou praxou, máloktorý vydrží dlhšie ako päť rokov. Pritom rozpočty vybraných elitných stajní rastú. Najbohatší Sky má okolo 25 miliónov eur na rok (ide opäť o odhad expertov, ktorý tím nepotvrdil). Na opačnom konci spektra sú v prvej divízii stajne s rozpočtami k 7 miliónom eur, priemer má byť 12 miliónov.
Rozsah finančných nožníc je až príliš veľký.
„Každý sponzor u tímov funguje len nejakú dobu a potom už sa marketing ani biznis nemá kam posúvať,“ usudzuje Zdeněk Štybar. „Keď je tím dlhodobo sponzorovaný jednou firmou, tak po určite dobe marketing dosiahne maximum a musia sa hľadať nový sponzor.“
Pre stajne ako IAM, disponujúcou iba jediným hlavným sponzorom, je ďalšia existencia čím ďalej zložitejšie. „Ťažko vytiahne jeden sponzor 15 alebo 20 miliónov eur ročne,“ hovorí Roman Kreuziger. „Súčasná situácia nie je pre cyklistiku dobrá a do budúcnosti je neudržateľná, aby niektoré tímy mali rozpočet len desať a iné napríklad tridsať miliónov eur.“
Podľa Kreuziger by boli riešením platovej stropy po vzore NHL. „Stanoví sa limit, s ktorým môžu tímy operovať. Že napríklad žiadny tím nemôže mať väčší rozpočet ako 20 miliónov. Potom sa aj hviezdy medzi stajňami viac rozdrobia. Myslím si, že zavedenie platových stropov je len otázkou času.“
Štybar poukazuje: „Najväčším problémom cyklistiky je skutočnosť, že tímy sú z 95 percent platené len sponzormi.“
Určitú alternatívu by mohli ponúkať rozrastajúcej sa aktivity skupiny Velona, do ktorej patrí jedenásť worldtourových tímov. S mottom „make cycling better“ pôsobí od roku 2014 a jej šéfom je Graham Barletta, bývalý riaditeľ futbalového Liverpoolu. Jeho úlohou je preniesť skúsenosti z futbalového marketingu do profesionálnej cyklistiky.
„Môžeme ponúkať fanúšikom vzrušujúce produkt,“
Na mysli má napríklad zábery z bicyklov cyklistov, ponúkané divákom v priebehu pretekov. „Verím tomu projektu,“ hovorí Zdeněk Štybar. „Minulý týždeň vo Švajčiarsku mali aktivity Velona úspech. Ľudia, ktorí mali stiahnutú ich aplikácii, mohli vidieť kadenciu, tepovku alebo watty jazdcov. Pridáva to cyklistike hodnotu navyše a je to štart k projektom, ktoré by ju mohli naštartovať na vyššiu úroveň. “
Ideou členov skupiny Velona je, že by jej spoplatnené služby mali zabezpečiť finančný obnos, ktorý by bol významným „prilepšením“ pre rozpočty stajní. Ale zatiaľ je nereálne, aby tieto príjmy v dohľadnej dobe nahradili potrebu bohatých sponzorov.
Situáciu komplikujú aj spory tímov s UCI, ktoré vyčítajú byrokratické riadenie, a krachujúce spolupráce na osi UCI – ASO. Spoločnosť, ktorá je majiteľom Tour, Vuelty a ďalších podnikov, chce od budúcej sezóny stiahnuť svoje závody z kalendára World Tour. To by podľa pozorovateľov mohlo odradiť ďalšie potenciálnych sponzorov.
Navyše od UCI hlasno vyhlasovaná a zároveň pre mnohých nejasná reforma profesionálne cyklistiky sa o ďalší rok odkladá.
„Stále sa hovorilo, ako UCI chystá revolúciu, ako sa budú kvôli nej znižovať počty jazdcov vo worldtourových tímoch a ako budú vznikať A a B tímy. Tá reforma ovplyvní aj ďalšiu stratégiu tímov. Ale teraz je zase odsunutá,“ povzdychol si aj Štybar.
Kam pôjdu Sagan, Contador a spol.?
Teraz je potrebné rýchlo riešiť aktuálne krízu. Ako hovorí agent cyklistov Dries Smets: „Ak žiadny nový tím nenaskočí na scénu, bude to s trhom pre jazdca veľmi zlé.“
Aj preto mnohí manažéri stajní tentoraz skôr vyčkávajú s podpisovaním kontraktov s cyklistami. Riadia sa logikou: ak nevzniknú vo World Tour nové tímy, voľní jazdci strednej kategórie budú razom k dostaniu za nižší plat.
„Manažéri tímov si momentálne pripadajú, že sú tí jediní, kto sú v sedle, keď je na trhu viac jazdcov než miest,“ podotkol Dries Smets.
Mať v tíme viac kvalitných cyklistov znamená viac víťazstiev, väčší záujem sponzorov a viac peňazí. Lenže kto kvalitných jazdcov zaplatí a navrch pre nich získa tiež kvalitných domestikov?
Ide o začarovaný kruh.
Cesty, ktorými sa vydajú najväčšie hviezdy, tiež zásadne ovplyvnia podpisy kontraktov s ďalšími profesionálmi.
Peter Sagan má naďalej jazdiť na bicykloch firmy Specialized. To by pri rozpade Tinkoffu zrejme znamenalo prestup do Astany alebo Etixxu. Sagan navyše bude chcieť so sebou vziať brata Juraja, ďalších pomocníkov a dvoch až troch členov realizačného tímu.
Alberto Contador má na Tour oznámiť, čo s ním bude ďalej. Veľký záujem o neho prejavuje taliansky tím Lampre, ktorý je svojím druhým hlavným sponzorom Merida tlačený, aby konečne získal špičkového jazdca pre celkovú klasifikáciu na podnikoch Grand Tour. Ale je práve Lampre tímom, kde by našiel Contador odborné aj ľudské zázemie, na ktoré je zvyknutý?
Ak nie do Lampre, kam teda? Silné a bohaté tímy ako Sky, Movistar či BMC už svojich kvalitných lídrov pre celkové poradie majú podpísaných. Návrat do Astany je pre Španiela nepredstaviteľný.
Hovorí sa tiež o Kaťuše, kde starnúcej hviezde Joaquim Rodríguezovi podpísali len na rok, alebo o Treku, kde končí kontrakt Mollema aj Hesjedal. Tam zamieri možno aj John Degenkolb, klasikárská náhrada za Fabiana Cancellaru.
Špekuluje sa tiež o prestupe Toma Boonen z Etixxu do Lotta Soudal. Kontrakty u existujúcich tímov tento rok dobehnú Tony Martinovi, Pinot, Matthewsovi, König či Kreuziger (a ďalším jazdcom zo stajne Tinkoff).
Team Bahrain, Team Riis, Bora, CCC … alebo nikto
Dve voľné miesta medzi tímami prvej divízie by mohli od sezóny 2017 zaplniť nová stajňa bahrajnského princa Násira Hamada Al Chalífa, prípadne cyklistický projekt Bjarne Riise.
Ak teda tieto tímy skutočne vzniknú …
Bahrajnský princ, ktorého rodina je niektorými politickými aktivistami aj cyklistickými weby kritizovaná za porušovanie ľudských práv, už na sociálnych sieťach potvrdil, že stajňa chce založiť. Jazdiť by za ňu mohli aj Nibali, Majka, Benatti či Roche. Princ, sám veľmi dobrý triatlonista, poveril bývalého slovinského cyklistu Milana Erzena, aby v jeho mene konal s cyklistami.
Spolu v bahrajnskom tíme? Vincenzo Nibali a Rafal Majka
Do projektu má Al Chalífa vložiť zhruba deväť miliónov eur, zvyšok pridá doteraz nemenovaný druhý sponzor.
Princ Nasser
K prezentácii snáď dôjde o voľnom dni na Tour.
Nibali už osobne s princom konal. Chce k sebe do tímu aj pomocníkov Vanottiho a Agnoliho, trénera Slonga, maséra Palliniho a mediálneho pracovníka Pizzorniho.
V súvislosti s menom športového riaditeľa sa hovorí o Giuseppe Martinellim, hoci jeho vzťahy s Nibalim boli údajne vlani napäté.
Ešte väčšie tajomno panuje okolo chystaného projektu Bjarne Riise, kedysi majiteľa stajne Saxo Bank, ktorú neskôr od neho odkúpil Tiňkov a Riisa viacmenej prepustil.
„Môžem si opäť kúpiť stajňa Tinkoff, alebo stvoriť úplne novú. Poznám potrebných ľudí a viem, čo mám robiť, „naznačuje v súčasnosti Dán. Aj on však vyzýva na vytvorenie novej štruktúry cyklistiky. „Takej, kde odchod jedného sponzora nezničí celý tím.“
Do prvej divízie by mohli naskočiť tiež niektoré súčasné druhodivizne stajne, záujem v minulosti prejavovali poľská CCC či nemecká Bora, za ktoré jazdia aj českí jazdci Hirt a Čierny, respektíve Bárta. Avšak to by zrejme boli tímy s nižšími rozpočtami.
A ak nenaskočí nikto?
„Hviezdy sa báť nemusia. Najväčší problém budú mať práve domestici, ktorých zrazu bude na trhu až moc, „hovorí Leopold König.
Niekto sa potom uspokojí s miestom vo druhodiviznej stajni, iní cyklisti predčasne ukončia kariéru.
Nebude sa tak diať prvýkrát.
Cyklistické krízy, spojené s krachom tímov, sa takmer periodicky vracajú.