„Super nápad a prevedenie.“ „Hanebné, úbohý.“ Tak rozporuplné reakcie hodnotí propagačné plagát šumperského hudobného festivalu Džemfest, ktorý zobrazuje tehotnú dievčinu a textom odkazuje na to, že ide o následok „pobavenie“ na akciu. Vyslúžil si už aj nomináciu do súťaže sexistických reklám.
Kontroverzný propagačné plagát šumperského festivalu Džemfest, ktorý vyvolal rad nesúhlasných reakcií
Diskusia o podobe plagátu sa strhla predovšetkým na facebookovom profile festivale.
„Úbohý spôsob ako zaujať – to by tak vyhlásená akcie ako DF nemala mať potrebné,“ kritizovala napríklad užívateľka podpísaná ako Anie Lokajíčková.
„Tento vizuál je úplne, ale úplne mimo. Prvoplánová snaha snáď ani nie šokovať, snáď len zaujať. Za ma hlúpe, úplne od témy a toto nemá Džemfest potrebné, „pridal sa tiež treba Viktor Šebesta.
„Mne to príde už dosť cez čiaru,“ súhlasí aj Ivana Bartošová.
„Úbohý spôsob ako zaujať – to by tak vyhlásená akcie ako DF nemala mať potrebné,“ kritizovala napríklad užívateľka podpísaná ako Anie Lokajíčková.
„Tento vizuál je úplne, ale úplne mimo. Prvoplánová snaha snáď ani nie šokovať, snáď len zaujať. Za ma hlúpe, úplne od témy a toto nemá Džemfest potrebné, „pridal sa tiež treba Viktor Šebesta.
„Mne to príde už dosť cez čiaru,“ súhlasí aj Ivana Bartošová.
Plagát už je v nominácii na anticenu pre sexistické reklamy
Reklama už si v priebehu niekoľkých dní po zverejnení vyslúžila nomináciu na anticenu sexistické prasátečko, ktorú už niekoľko rokov udeľuje brnenská nezávislá organizácia Nesehnutí.
„Nahá žena slúži iba na upútanie pozornosti na akciu, ktorá s nahým telom nijako nesúvisí. Tiež text odkazuje k aktivitám, ktoré s festivalom ako takým nemajú nič spoločné, „uviedla jedna z organizátoriek anticien Kristýna Pešáková.
„Niečo iné by bolo, kedy išlo o reklamu napríklad na erotický klub alebo antikoncepciu, ale v prípade hudobného festivalu ide len o prvoplánové využitie nahoty a princípu, sex sells ‘(marketingové heslo“ sex predáva „- pozn. Red.),“ Dodala .
„Nahá žena slúži iba na upútanie pozornosti na akciu, ktorá s nahým telom nijako nesúvisí. Tiež text odkazuje k aktivitám, ktoré s festivalom ako takým nemajú nič spoločné, „uviedla jedna z organizátoriek anticien Kristýna Pešáková.
„Niečo iné by bolo, kedy išlo o reklamu napríklad na erotický klub alebo antikoncepciu, ale v prípade hudobného festivalu ide len o prvoplánové využitie nahoty a princípu, sex sells ‘(marketingové heslo“ sex predáva „- pozn. Red.),“ Dodala .
Organizátori: Reklamy sú provokatívne, ale ide nám o vtip
Zástupcovia festivalu s tým nesúhlasí. „Je potrebné to vnímať v kontexte histórie festivalu a jeho plagátov. Nie je to snaha sa zviditeľniť niečím kontroverzným, ale štýl našej akcie je pripraviť na leto určitý, úlet ‘, ktorý v sebe nesie vtip. Niekoho to pobaví, iného urazí, „povedal hlavný usporiadateľ Ondřej Polák.
„Podľa nás je možná propagácia festivalu trochu kontroverzné, ale zároveň to má v sebe aj nejakú inteligenciu a vtip. Nejde o žiadnu prasárnu na prvú signálnu. Sme radi, že to medzi ľuďmi koluje a už vznikla aj paródia,“ dodal.
„Podľa nás je možná propagácia festivalu trochu kontroverzné, ale zároveň to má v sebe aj nejakú inteligenciu a vtip. Nejde o žiadnu prasárnu na prvú signálnu. Sme radi, že to medzi ľuďmi koluje a už vznikla aj paródia,“ dodal.
Šumperský festival nezvolil silne provokatívne reklamu so sexuálnym podtextom prvýkrát, napríklad pred piatimi rokmi vyvolal nesúhlasné reakcie časti ľudí vyobrazenia dvoch lesbických dievčat, ktoré zo seba olizovali džem.
„Pri vymýšľaní reklamy sa snažíme pobaviť seba a dúfame, že sa potom budú baviť tiež fanúšikovia festivalu. Aj keď boli plagáty v minulých rokoch niekedy provokatívna, v prvom rade nám ide o vtip, ktorý v sebe nesú, „uviedol ďalší z organizátorov Tomáš Patna.
Plagát má aj pozitívne ohlasy. Stávajú sa z nás puritáni, varujú
Tohtoročný plagát podľa neho zožal aj rad pozitívnych reakcií. „Roznášal sme plagáty na rôzne miesta a všade vyvolávali záujem a pobavenie. Dokonca aj u starších ľudí, napríklad pani Moderátorky v šumperskom kine sa pri pohľade na plagát rozosmiali a uviedli, že je to presne zo života, „načrtol Patna.
„Po zverejnení plagátu na Facebooku ho niektorí zahrnuli negatívnymi ohlasmi, napríklad sa ľuďom nepáči, že plagátom spochybňujeme sexuálne stabilitu žien, čo je samozrejme hlúposť,“ dodal.
Na stranu usporiadateľov sa pridala aj rad diskutérov. „Asi sa z nás pomaly stávajú puritáni. Mňa to potrebné pobavilo. A určite máme sedliacky rozum, ktorým môžeme posúdiť, že to nemôžeme brať vážne. Je to nadsázka a predovšetkým sranda, „napísal napríklad používateľ Filip LanDchi Langr.
„Je to super – hudba a sex išli vždy ruka v ruke,“ pridal sa Moymeer Xarxees Vaníček.
Festival Džemfest, ktorý sa koná od roku 2000 vždy v polovici októbra v Šumperku, sa teší v regióne popularite. Uplynulé ročníky s kapacitou 1 600 ľudí na hlavnej scéne boli vypredané. Predvlani získal Cenu Olomouckého kraja za prínos v oblasti kultúry a o rok skôr získal v rovnakej kategórii Cenu mesta Šumperka.
„Po zverejnení plagátu na Facebooku ho niektorí zahrnuli negatívnymi ohlasmi, napríklad sa ľuďom nepáči, že plagátom spochybňujeme sexuálne stabilitu žien, čo je samozrejme hlúposť,“ dodal.
Na stranu usporiadateľov sa pridala aj rad diskutérov. „Asi sa z nás pomaly stávajú puritáni. Mňa to potrebné pobavilo. A určite máme sedliacky rozum, ktorým môžeme posúdiť, že to nemôžeme brať vážne. Je to nadsázka a predovšetkým sranda, „napísal napríklad používateľ Filip LanDchi Langr.
„Je to super – hudba a sex išli vždy ruka v ruke,“ pridal sa Moymeer Xarxees Vaníček.
Festival Džemfest, ktorý sa koná od roku 2000 vždy v polovici októbra v Šumperku, sa teší v regióne popularite. Uplynulé ročníky s kapacitou 1 600 ľudí na hlavnej scéne boli vypredané. Predvlani získal Cenu Olomouckého kraja za prínos v oblasti kultúry a o rok skôr získal v rovnakej kategórii Cenu mesta Šumperka.