Myšlienka štvordverového Porsche je stará takmer ako samotný model 911. Dnes sa často zabúda na minulosť a nové modely sa v médiách prezentujú ako „horúce“ novinky, ktoré tu ešte nikdy neboli. Nie vždy je to však tak. V súvislosti s premiérou Panamery sa sporadicky objavili informácie, že nie je prvým štvordverovým Porsche, pretože s rovnakým usporiadaním interiéru sa koncom osemdesiatych rokov prezentovalo aj Porsche 989. Je to tak, model 989 bol skutočne veľmi blízko sériovej výroby, nakoniec však automobilka jeho vývoj vplyvom nepriaznivej finančnej situácie zastavila. Skrátka, Porsche 989 sa objavilo v nesprávny čas. Predaje automobilky klesali a tá musela bojovať o holý život.
Porsche 989 je často považované za krajšie ako Panamera.
Jedno čistokrvné štvordverové Porsche 911 sa však objavilo ešte skôr. Samozrejme to nebol sériový model, ale jeho finálne spracovanie a ladné tvary boli tak dokonalé, že jeho sériovú výrobu by v tom čase určite privítalo dosť majetných zákazníkov.
Štvordverový sedan Porsche 911 vznikol v roku 1967 v spolupráci automobilky Porsche a kalifornskej karosárne Troutman-Barnes. Celý projekt inicioval Dr. William Dick, bohatý predajca Porsche v Texase. Podľa dobových dokumentov chcel svojej žene na Vianoce urobiť radosť výnimočným a praktickým autom, no Porsche v ponuke nič podobné nemalo. Jeho snom bolo plnohodnotné štvormiestne Porsche 911. Oslovil preto karosáreň Trotman-Barnes, ktorej sa myšlienka takéhoto auta pozdávala. Jej projektanti sa spojili s vývojármi Porsche a spolu skonštruovali prvé štvormiestne Porsche 911. Dokonca sa povráva, že sedan vznikol z dvoch havarovaných exemplárov.
Najväčšie problémy spôsobovala stavba B-stĺpikov a inštalácia zadných dverí zavesených na zosilnených C-stĺpikoch. Celá karoséria musela byť zosilnená výstuhami, aby sa nekrútila a nedegradovala športové jazdné vlastnosti modelu 911.
Cena tejto prestavby bola enormne vysoká, takže prípadná sériová výroba bola nemysliteľná. Myšlienka štvordverového sedanu Porsche však prežila dodnes a Panamera to nakoniec dotiahla až do sériovej výroby.
Václav Lipavský