Prvé vozidlo značky Žiguli určené na predaj má 40 rokov

2285

Sovietsky zväz jeho výrobou riešil zaostávanie svojho automobilového priemyslu za vyspelým svetom. Výber talianskeho modelu Fiat 124 vysvetľoval účasťou komunistov vo vláde Talianska. Zmluva o výstavbe továrne a licenčnej výrobe automobilu bola podpísaná v roku 1966. Miestom stavby bolo mesto Togliatti, bývalý Stavropol na Volge. Tu za pomoci talianskych odborníkov vyrástol v priebehu štyroch rokov obrovský moderný závod VAZ (Volžskyj automobiľny zavod). Sovietsky zväz zaň zaplatil Talianom dodávkou surovín a oceľových plechov. 
Prototyp VAZ 2101 Žiguli bol vyrobený v apríli 1970. Mohol dosiahnuť rýchlosť 140 km za hodinu so spotrebou osem až desať litrov benzínu na 100 km. Upravená fiatka získala odolnejší podvozok, brzdy a pérovanie, nový motor a názov Žiguli podľa neďalekého pohoria.
Prvé vozidlo značky Žiguli určené na predaj vyrobili 9. septembra 1970. Keď sa moderný automobil začal predávať, stal sa senzáciou v ZSSR, podobne si ho obľúbili u nás. Auto s motorom s objemom 1197 cm3 a výkonom 44 kW odviezlo 400 kg nákladu a ponúkalo 380 litrov batožinového priestoru. V marci 1972 ho vyrábali aj vo verzii kombi (VAZ 2102) a o rok neskôr prišla na trh ďalšia verzia Lada 1500 (VAZ 2103).
Na autosalóne v belgickom Bruseli v januári 1971 ho predstavili pod menom Slávia, pre vývoz sa používal názov Lada. V bývalom Československu sme ho poznali aj ako „žigulák, žigulík“.
Podnik premenovaný na AvtoVAZ je doteraz najväčšou automobilkou v Rusku. Už roky spolupracuje s americkou spoločnosťou General Motors – GM. V roku 2007 kúpil 25 percent jeho akcií francúzsky Renault.
Raritný žigulík z roku 1993 slúžil mestským policajtom v Tisovci do novembra 2008. Potom ho nahradili dve terénne Lady Nivy, vyradené vozidlá Policajného zboru SR.