Quant F: Evolučná e-Sportlimousine po roku v Ženeve

1527

Na minuloročnom autosalóne v Ženeve predstavila lichtenštajnská firma nanoFlowcell AG štvormiestnu placku eSportlimousine. 5,25 m dlhý sedan pripomínal svojou vizážou skôr superšporty a výkonmi to potvrdzovali. Štyri elektromotory mali celkový krátkodobý výkon 680 kW a auto vďaka ním zrýchlilo z pokoja na 100 km/h na 2,8 s. Výrobca u neho udával maximálnu rýchlosť 380 km/h a dojazd 600 km. Pritom išlo naozaj o elektromobil. Bol totiž vybavený elektrochemickým akumulátorom z vlastného vývoja, ktorého membránami prúdil elektrolyt, ktorý cirkuloval medzi dvojicou nádržou. Článok bol rovnako ťažký ako bežný lítiumiónový, ale mal päťkrát väčšiu výkonnosť.

Vývoj auta viedol Švajčiar Nunzio La Vecchia. V júli 2014 získal prototyp, ktorého futuristický Pohonný systém pripomína skôr vodíkové autá, homologáciu a registračnú značku. Teraz sa pred tohtoročnou Ženevou ukazujú ďalšie verzie, evolučný červený model F. Minuloročné éčko síce odkazovalo na elektromotory, ale prečo nepokračovať ďalej v abecede?

  Hoci červené auto vyzerá skoro rovnako, nezmenila sa len farba. V skutočnosti má totiž nový karbónový monokok, ktorý poskytuje viac miesta posádke. A tiež tenšie Astĺpiky kvôli lepšiemu výhľadu, zväčšili sa aj vonkajšie spätné zrkadlá. Dvojica obrích nahor výklopných dverí mu zostala, ani celková dĺžka sa nezmenila. V predu nájdeme nové svetlá QUANTeYES. Zadný spojler sa zase vysúva už pri prekročení 80 km/h a má dve polohy. Výkon motorov stúpol na naozaj hypersportovních 802 kW, predné odpojiteľné, takže sa zo štvorkolky stane auto so zadným pohonom. Novinkou je taktiež dvojstupňová samočinná prevodovka z vlastných konštrukčných kancelárií.

Miesto vodíka a kyslíka v štandardných palivových článkoch sa stále používa elektrolyt v dvoch nádržiach (s kladným a záporným nábojom) o celkovom objeme 500 l, kapacita sa teda zvýšila o 100 l. Jeho prečerpávaním vzniká energia na pohon. Batérie pracujú pri 50 ampéroch, tie sú schopné dodávať nové vyrovnávace pamäte, krátkodobo je ale k dispozícii 2000 A, ak auto potrebuje naozaj plný výkon. Menovité napätie sa zdvihlo zo 600 na 735 V, pre normálnu prevádzku sa však počíta s maximálne 400 V.

Akčný rádius pochádza asi odniekiaľ z vesmíru, dosahuje 800 km, pritom k tejto hodnote naozaj nepomáha žiadny konvenčný spaľovací agregát. Najvyššia rýchlosť je tentoraz udávaná cez 300 km/h. Aj Quant F čaká homologácia vrátane nárazových skúšok, ktoré sa uskutočnia v USA a Nemecku. Aspoň kusová výroba je ale stále v nedohľadne. Evolučný prototyp budeme môcť uvidieť naživo 3. marca na prestížnej švajčiarskej výstave.