V prípade realizácie stavby podľa projektu, ktorý bol spracovaný projektantmi firmy Alfa 04 a oficiálne predložený firmou Metro v rámci stavebného konania, by podľa Lepšej dopravy boli nevhodne umiestnené a zle stavebne riešené električkové zastávky a sťažený až znemožnený prestup na autobusové linky. Rovnako by sa premrhala šanca zatraktívniť verejný priestor a využiť mestotvorný potenciál Štúrovej ulice. Oficiálny projekt je podľa Lepšej dopravy myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, električkovú trať vníma izolovane bez väzieb na iné dopravné systémy. Lepšia doprava preto spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia, o ktorom aktívne komunikuje s vedením hlavného mesta, Starého Mesta aj Dopravného podniku.
Lepšia doprava identifikovala nasledujúce závažné problémy oficiálneho projektu:
• električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice – mimo cieľov ciest, so zhoršenou dostupnosťou Šafárikovho námestia, Eurovey a autobusových zastávok na Dostojevského rade;
• riešenie električkových zastávok vytvára funkčné problémy pre chodcov – zúženie chodníka, úzke nástupné ostrovčeky, bariéry (zábradlia);
• poloha trate na Štúrovej vytvára problémy pre obojsmerné vedenie cyklistickej dopravy;
• dopravný režim Štúrovej ulice a na Šafárikovom námestí je nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave (IAD), zanedbáva priestor Štúrovej ako výraznej mestotvornej ulice v centre Bratislavy a ponecháva jej tranzitnú funkciu;
• chýbajú priame väzby pre chodcov a cyklistov v línii Starý most – Štúrova.
Riešenie, ktoré navrhuje Lepšia doprava, mení filozofiu projektu a vníma Šafárikovo námestie ako kľúčový verejný priestor centra mesta a komfortný prestupný uzol MHD. Lepšia doprava navrhuje:
• zhodnotenie výnimočného priestoru pred budovou Univerzity Komenského;
• polohu električkových zastávok priamo pred parčíkom a univerzitou;
• obmedzenie a čiastočné vylúčenie áut na Štúrovej ulici, avšak ponechanie ulice pre obsluhu centra;
• zachovanie prestupného uzla MHD – posunutie zastávky autobusov na Dostojevského rade smerom k Novému mostu bližšie ku križovatke; v opačnom smere zachádzanie autobusov na električkovú trať a prestup na hrane z električkovej zastávky;
• priame línie pohybu chodcov a cyklistov zo Starého mosta na Štúrovu a opačne;
• na Štúrovej ulici upokojenie dopravy, bezbariérové riešenie ulice, zväčšenie priestoru pre chodcov a celkové estetické pozdvihnutie aj v nadväznosti na revitalizáciu parku na Šafárikovom námestí.
Konkrétny návrh riešenia so schémou aj vizualizáciami možno nájsť na facebookovej stránke Lepšej dopravy: www.facebook.com/LepsiaDoprava.
Dopravné stavby v centrách miest sú v západnej Európe úzko späté so zatraktívnením verejného priestoru, s prioritným dôrazom na verejnú, pešiu a cyklistickú dopravu. Iniciatíva Lepšia doprava predložila svoje návrhy primátorovi mesta Milanovi Ftáčnikovi a následne sme o návrhoch diskutovali s hlavným dopravným inžinierom Tiborom Schlosserom, hlavnou architektkou Ingrid Konrad a starostkou Starého Mesta Táňou Rosovou. Veríme, že mesto nepremárni ponúkanú príležitosť a bude sa v krátkom časovom horizonte zaoberať zmenami projektovej dokumentácie. Aj Bratislava má šancu pripojiť sa k súčasným európskym trendom riešenia dopravy.
Ďalšie informácie:
Bc. Ivan Bútora – tel. 0907 17 50 43, ibutora@atlas.sk
Ing. Martin Fundárek – tel. 0905 70 36 10, martin.fundarek@stonline.sk