Slovák, ktorý dobyl svet filmových efektov.

1630

vyniesol tímu, do ktorého patril aj tento mladý rodák z Handlovej, Oscara za efekty k filmu Gravitácia.

To je ale len jeden z dlhej rady filmov, ktorým dal tvár. „Dnes je možné stvoriť vizuálne scény, ktoré mali režiséri predtým len v hlave,“ hovorí muž, ktorý sedel vedľa Alfonsa Cuaróna, keď dostával na filmové plátno svoju Gravitáciou.

Pokúste sa vysvetliť amatérom, ako som napríklad ja, v čom presne spočíva vaša práca. Poviete si: „Teraz vytvorím živý strom (narážam na Groot zo Strážcov Galaxie),“ a urobíte to?

Robím filmovú postprodukciu, konkrétne digitálny compositing. To je finálna fáza tvorby vizuálnych efektov. Skladanie vrstiev, niekedy až niekoľkých desiatok, do jediného celku. Výsledok je potom hotový záber, ktorý obsahuje napríklad robotov, hovoriaci strom alebo iné počítačové postavy, oheň, dym, výbuchy, iskry, kvapky vody a iné elementy. Nahrádza zelené pozadie tým, čo je potrebné, retušuje časti záberov, aby nebola vidieť napríklad laná a všeobecne časti, ktoré sú pre zábery proste nežiaduce.
Pre laikov by som to nazval „fotomontáž v pohybe“. Čo sa týka vytvárania efektov alebo tzv. CG postáv, akým je napríklad Groot alebo Rocket zo Strážcov Galaxie (najslávnejší takou postavičkou je Glum z Pána prsteňov,), Tak produkcia pri každom filme už dopredu určuje počet a typ záberov, ktoré budú obsahovať efekty, a čo presne ten ktorý záber bude potrebovať. Väčšinou nám príde konkrétny opis, čo musí záber obsahovať. Postupne každé oddelenie urobí svoj diel práce – návrh, modely, animácie, textúry, svetlo. A keď to príde k nám na compositing, zložíme tie časti do kopy a doladíme detaily, aby to vyzeralo, že boli natočené spoločne.

Spolupracovali ste s Alfonsom Cuarón na filme Gravitácia, za ktorý ste získal Oscara. Ako dlho trvá vytvoriť pre takýto projekt efekty, čo je na takej práci najťažšie? Máte ako umelecký Compositor priestor pre vlastnú kreativitu, alebo dostávate presná zadanie?

Gravitácie sa vyrábala tri, vlastne štyri roky aj s prípravou. A aj tak je možné, že režisér ju pripravoval oveľa dlhšie. Tento projekt bol dosť výnimočný, z deväťdesiatich percent vytvorený v počítači. Dokonca aj skafandre a všetko okolo boli vytvorené v počítači, vo vesmírnych scénach boli natočené len tváre, prilba a sklo boli dotvorené v počítači. Najťažšie je asi flexibilita – správne vytvoriť to, čo je potrebné, v určenom časovom úseku. Je nutné vedieť pohotovo opraviť, čo je potrebné, vyriešiť problémy spojené so zábermi, dbať komentárov klienta. Každý Compositor má priestor pre kreativitu, niekedy je ho viac a v tom, čo vytvárame, máme voľné ruky. Inokedy máme presné zadanie, ktoré treba dodržať. Určite ale do každého záberu Compositor vkladá kúsok seba samého, a tým pádom svojej kreativity.

Ešte ku gravitácii – vesmír, vesmírne lode, ktoré vo filme vyzerajú reálne, sú teda vytvorené pomocou VFX?

Všetky vesmírne zábery boli vytvorené v počítači. Vesmírna loď, respektíve jej interiéry boli natočené originálne. Palubnej dosky, ovládacie panely, rebríky a tunely, to všetko bolo natočené na kameru, prípadne sa tam len niečo ľahko vyretušoval či dotvorilo. Exteriéry boli kompletne VFX (skratka pre visual effects, pozn. Red.) Rovnako ako napríklad oheň a požiare.
Pracujete výlučne za počítačom a v programoch, alebo sa pri práci stretávate aj s hercami a režisérom? Môžete do výslednej podoby nejako zasahovať, alebo je pri práci „pánom“ váš režisér?
Ako Compositor pracujem výlučne s počítačom a softvérom na to určeným. S hercami a režisérom sa takmer nestretnem, jedine keď sa stane, že by prišiel do štúdia a chcel sa priamo pozrieť na výrobu. Výnimkou bol ale Alfonso Cuarón, ktorý mal svoju kanceláriu a strižná priamo vo VFX štúdiu Framestore a, čisto náhodou, to bolo asi päť metrov od môjho pracovného stola, takže som sa s ním často stretával. Hocikedy sa stane, že do záberu zasahujem podľa vlastného uváženia alebo keď nás niečo s VFX supervízorom, ktorý to celé riadi, napadne. Každý dobrý nápad a kreativita sú vítané, teda ak je na nich čas a priestor. V zahraničí sú dosť otvorení novým nápadom, ktoré majú zmysel a môžu záber posunúť a vylepšiť.
Študoval ste na slávnej londýnskej škole Escape Studios. Ako náročné je dostať sa na takto prestížnu školu? Tá škola je súkromná inštitúcia, takže tam sa žiadne pohovory ani nič podobné nerobí. Záujemca si vyberie kurz, ktorý mu vyhovuje, prípadne po konzultácii si nechá poradiť a kurz si zaplatí. Čím ale vie na začiatku viac o tom, čo chce študovať, tým je to pre neho jednoduchšie. Samozrejmá je určitá úroveň angličtiny, pretože všetci učitelia hovoria výhradne anglicky a už samotná tématika tvorby 3D alebo 2D je dosť náročná, nehovoriac o kombinácii s cudzím jazykom.

Pomohlo vám toto londýnske vzdelanie k získaniu kontaktov, prípadne práce?

Po každej škole je dôležitá prvá prax. Prvé reálne využitie toho, čo sa naučíte v škole alebo v kurze. Myslím, že mi pomohlo rýchlejšie sa učiť novým veciam. Robil som rýchlo pokroky – mal som dobré, kvalitné základy, na ktorých som mohol stavať. Nebol som len samouk, ktorý sa učil podľa videí z internetu …

Je v tomto odbore veľká konkurencia? Ako by ste opísali vývoj tejto oblasti za, povedzme, posledných desať rokov?

Vizuálne efekty aj práce v tomto priemysle sa stali za posledné roky veľmi populárny. Konkurencia je tým pádom čoraz väčší. Je to tu ale ako v každej profesii. Keď sa z juniora stane mid, potom senior a nakoniec supervízor, prichádza s vyšším postavením aj viac ponúk. Posledné roky práce len pribúda. Pretože novými technológiami, rýchlejšími počítačmi, novými kamerami, a hlavne prechodom na digitálnu kameru sa zjednodušil proces práce a značne sa urýchlil. Dnes je možné stvoriť vizuálne scény, ktoré mali režiséri skôr len v hlave.

Existuje nejaký okamih, ktorý vo svojej kariére považujete za zlomový?

Asi jedným z najdôležitejších okamihov bolo práve rozhodnutie ísť do Escape Studios. To mi zmenilo pracovné zameranie, respektíve určilo mi presnú špecifikáciu, a tým mi aj dalo, čo budem robiť. Ďalší zlom nastal, keď som sa z Prahy pracovne vrátil do Londýna. Získal som tam prácu v Pirátoch z Karibiku, to bol pre mňa dosť rozhodujúci okamih.
Na ktorý VFX výtvor ste najhrdší – Ak ide to tak označiť, čo vás stojí pri práci najväčšie úsilie? Každý film je pre mňa niečím jedinečný a naučí ma niečo nové, najviac asi Strážcovia Galaxie, ktorí sú teraz v kinách. Tam som v rámci jedného projektu vytvoril zatiaľ najviac záberov. A najzaujímavejších. A ani tak nejde odpoveď vztiahnuť na jeden jediný projekt – každého jedného projektu si vážim a som rád, že som na ňom mohol pracovať. Táto práca je najnáročnejšia z hľadiska času a flexibility, kreativity a vynaliezavosti pri daných konkrétnych problémoch.

Dočítala som sa, že ste okrem iného pracoval aj ako grafik v novinách … Dalo by sa teda povedať, že ste príkladom úspešného človeka, ktorý začínal úplne od nuly?

Áno, v rokoch 2002 a 2003 som pracoval ako grafik v obchodných novinách v Bratislave. Bol to dobrý začiatok a moja prvá práca, ale obmedzovala ma v kreativite a tvorenia. Neviem, čím sa meria úspech človeka, kto je a nie je úspešný. Ja som mal svoj sen a svoju víziu, ktoré som postupne premenil na skutočnosť. Takže som sa snažil robiť prácu, ktorá ma baví. A je to navyše niečo, čo po odvedenej práce, ktorá ma baví, baví aj hŕbu ľudí v kinách a doma pri televízií. Beriem to teda ako svoju prácu, svoje hobby, a do práce tak chodím rád a s chuťou. A pokiaľ ide o začiatky od nuly – môžem povedať, že každú prácu, čo som získal, od tej prvej, kde som robil grafika, až po tú, čo robím dnes … som vždy dostal len na základe portfólia. Vždy som sa musel prezentovať prácou, ktorú som vytvoril alebo nakreslil … V tomto priemysle je to asi najdôležitejšie kritérium – portfólio, ktoré ukáže, čo som schopný vytvoriť. To je viac ako škola, tituly alebo super životopis.

V kinách je teraz vaša posledná dielo, Strážcovia Galaxie. Film je jedným z najnavštevovanejších snímok, a to je na plátne ešte len niečo málo cez týždeň. Aké vám na film chodia ohlasy?

Film, aspoň sa mi tak zdal, je na vizuálnych efektoch postavený. Strážcovia Galaxie sú teraz dosť unikátny film z produkcie Marvel Studios. Myslím, že je to taký malý pokus o to, vytvoriť niečo nové. Je to postavené dosť na vizuálnych efektoch, ktoré sú takmer v každom zábere, a niektoré zábery sú dokonca celé vytvorené len počítačom, ale aj napriek tomu si myslím, že efekty sú vo filme až na druhom mieste, napríklad ma zaujal skoro viac zábavný dej. Vtipný scenár, ktorý napísal James Gunn, hlavne postava mývala („Rocket“) je veľmi zaujímavá a od začiatku po záverečné titulky zaručuje zábavu. Taky Groot ho veľmi dobre dopĺňa a ostatne ďalšie postavy taktiež. Takže pre mňa je to jednoznačne najvtipnejšia marvelovka. Ohlasy z môjho okolia sú vždy pozitívne – všetky nás to bavilo, a už je navyše oznámená na rok 2016 druhá časť, Guardians of the Galaxy 2.

Čo by ste odporučili mladým nadšencom, ktorí sa chcú stať tak ako vy artist Compositor?

Mladí potenciálna nadšenci, ktorí sa chcú stať Compositor, majú dnes niekoľko možností. Môžu si vybrať niektorú zo škôl, ktoré sú rôzne po svete (Londýn, Los Angeles, Orlando a iné), to je ale najdrahší variant. Druhá možnosť sú videonávody a knihy, takže je možné sa učiť sám doma, prípadne od ľudí z okolia, ktorí o tom teda niečo vedia. Táto možnosť je najlacnejšia, ale trvá najdlhšie a nie každý zvládne byť samouk. Posledná a nová možnosť pre ľudí zo Slovenska a z Česka sú nové kurzy, ktoré pripravujem ja a ľudia na Barrandove. Sú určené pre mladých ľudí, ktorí majú záujem sa naučiť presne to, čo budú potrebovať vo filmovej postprodukcii, a necíti sa na to, aby študovali v anglickom jazyku. Môžu ma kontaktovať kedykoľvek, dám im presnejšie informácie. Čo sa týka predpokladov pre compositing, tak rozhodne každému pomôže, keď bude mať umelecké cítenie, cit pre farby, bude chápať perspektívu a bude mu blízke fotografovanie. Nie je to podmienka, ale každá umelecká činnosť alebo talent pomôžu a rozhodne uľahčí ako štúdium, tak samotnú prácu.