Zosnulý Milan Lasica (†81) patril v sedemdesiatych rokoch k spolupracovníkom a textárom Karla Gotta (†80), avšak v prísnom utajení. Lasica mal totiž zákaz a Gott ho kryl …
Je celá plejáda mien významných osobností, ktoré boli na čiernej listine komunistického režimu a ktoré boli prenasledované zákazmi či obmedzením tvorby. Karla Gotta síce ten istý režim staval na piedestál, sám spevák ale svoje ústupky vplyvným mocipánom vyvažoval činnosťou, z ktorej by – v prípade odhalenia – mal nemalé ťažkosti.
Nikdy sa tým nechválil, ale bol to on, kto priateľom, ktorí sa ocitli bez práce, a teda bez možnosti zárobkov, podával pomocnú ruku. Jedným z nich bol práve aj Milan Lasica, ktorý o „sprisahaní“ s Karlom prehovoril pre knihu Taký bol Karel Gott.
* Kedy ste sa s Karlom Gottom zoznámili?
„Bol som jedným z tých, ktorým v sedemdesiatych rokoch, keď som mal zákaz, pomáhal. Písal som pod pseudonymom konferencierske texty, ktoré Karel používal vo svojich programoch v divadle v Slanom. Respektíve pseudonymom – podpisoval ich za mňa režisér Ján Roháč alebo Miroslav Ducháč, ktorý bol dramaturgom v Československej televízii. Vedeli o tom len Gott, Roháč a Ducháč, pričom Karel to celé kryl. A nebolo to len toto, ponúkal mi spoluprácu aj na iných svojich projektoch. Trvalo to niekoľko rokov.“
* Ponuka prišla priamo od neho osobne?
„Ján Roháč, ktorý to režíroval, sa vraj o tom s Gottom radil, a potom mi to ponúkli. Neviem už presne, kto mi to telefonoval, ale vzhľadom k tomu, ako tajné to bolo, to bol niekto z najužšieho okruhu okolo nich.“
* Mal na texty nejaké požiadavky? Vraj v tom bol veľmi náročný …
„Išlo mu najmä o to, aby tie jeho texty boli bezprostredné a aby v nich bol humor. Nemyslím, že si ich po mne ešte nejako upravoval. On nebol žiadny komik, ale prednes tých textov zvládol veľmi dobre a profesionálne. Nikdy predtým svoje pesničky slovom neuvádzal, takže by som povedal, že aj pre neho to bol taký štart, ktorý mu otvoril nové možnosti práce s publikom.“
* Podľa čoho ste sprievodné slovo vymýšľal?
„Existoval zoznam piesní pre každý program, prípadne akí hostia prídu. Podľa toho som to písal.“
* Boli témy, ktorým ste sa vo svojich textoch musel vyhnúť?
„Určite bola tabu politika. Ale tá by sa tam ani nehodila. Jeho relácie neboli pre satiru ani nič také vhodné. Ku Gottovi, ani k jeho imidž a jeho piesňam sa politika nehodila.“
* V tých časoch určite neexistovalo, aby ste sa stretli osobne, ale mal ste s ním osobnú skúsenosť?
„My sme sa prvýkrát stretli už dávno predtým. Bol som v porote Bratislavskej lýry, ktorú v roku 1966 vyhral s pesničkou Mám rozprávkový dom. Presadzovali sme to, pretože sme chceli, aby vyhrala slovenské pieseň. (Smiech) Slovenskí členovia poroty tak lobovali za slovenskú pieseň, ktorú spieval Čiech“
* Ako išla Karlovi Gottovi slovenčina?
„Veľmi dobre! Až sme boli prekvapení. „
* Prekvapil vás ešte niekedy niečím?
„V osobnom styku to bol veľmi príjemný človek, aj keď niekedy ma udivilo, že veril rôznym konšpiračným teóriám. To ma zarazilo. Ale v každom prípade bolo zaujímavé si niečo také vypočuť. „