Toyota Yaris TS: Žihadielko pre mladých

1284

 

Malý Yaris však nemusí byť vždy iba „veľkým nákupným vozíkom“ – dokáže aj poriadne vyceriť zúbky a osloviť predovšetkým mladých, ktorí prirodzene túžia po maximálnej dynamike, no pritom na plnokrvné športiaky majú stále ešte príliš hlboko do vrecka. Riešenie je poruke v podobe modelu Yaris TS, vozidla, neobmedzene poskytu-júceho všetky pozitíva bežného, sériového stroja, ku ktorým sa naviac pridáva skvelá dynamika a príjemný pocit zo športovej jazdy. Toyota považuje verziu TS za „vlajkovú loď modelového radu Yaris, alebo tiež za „najlepší Yaris, aký sa dá kúpiť.“ Prakticky od svojho uvedenia na trh v roku 1999 sa malá Toyota stala komerčne úspešným dôkazom toho, že aj malé vozidlá sa môžu vyznačovať vysokou kvalitou bez toho, aby ste museli zaplatiť vysokú cenu za imidž.

O obľúbenosti Yarisu svedčí fakt, že len v Európe sa ho predalo už vyše milióna kusov – okrem iného aj pre jeho spoľahlivosť, ocenenú viacerými nezávislými medzinárodnými inštitúciami. Poďme sa však trochu bližšie zoznámiť s Yarisom TS, či presnejšie tým, čím sa odlišuje od bežného sériového modelu. Dostupný v troj i päť-dverovej verzii má o 8 mm zníženú svetlú výšku a športovo, teda tvrdšie nastavený podvozok, poskytujúci zvýšenú stabilitu pri rýchlejšom prejazde zákrut. Predné závesy tvoria osvedčené vzpery McPherson v kombinácii s vinutými pružinami, komfort a stabilitu jazdy podporuje konštrukcia zadnej nápravy s torznou priečkou. Upravený elektrický posilňovač riadenia lepšie reaguje na pohyb volantu v závislosti od momentálnej rýchlosti a zodpo-vedá športovému zameraniu vozidla. Na prvý pohľad TS odlíšite od ostatných Yarisov tvarom predného i zadného nárazníka, výraznými bočnými prahmi, decentným strešným spojlerom, zadnými svetlami zloženými z LED-diód, chrómovanou koncovkou výfuku a exkluzí-vnymi zliatinovými diskmi sedemnásťpalcových kolies.

V in-teriéri nájdeme športovo tvarované sedadlá, exkluzívne čalú-nenie dverí, chrómované doplnky palubnej dosky, kožou potiahnutý volant, hlavu radiacej páky päťstupňovej mechanickej prevodovky s upravenými prevodmi a efektné podsvie-tenie prístrojov. Štandard vybavenia obsahuje klimatizáciu, plne nastaviteľný volant a CD-prehrávač so šiestimi reproduktormi, z prvkov aktívnej bezpečnosti nechýba stabilizačný systém VSC a obmedzovanie preklzu hnacej nápravy TRC. Yaris TS môže byť vybavený až deviatimi airbagmi vrátane kolenného airbagu pre vodiča, použitým v tejto kategórii vozidiel vôbec po prvý krát. Samozrejme, aj TS má v základnom vyhotovení samostatne sklápateľné zadné sedadlá s pozdĺžnym posuvom, vďaka čomu sa dá variovať veľkosť batožinového priestoru v kombinácii s priestorom pre zadných cestujúcich. Väčšinu spomenutých úprav si vyžiadala zvýšená dynamika vozidla, daná inštaláciou novej pohonnej jednotky, zážihového štvorvalca 1,8 s typovým označením 2ZR-FE.

V motore sa po prvý krát použil systém dvojitého variabilného nastavovania zdvihu ventilov Dual VVT-i  (Variable Valve Timing-intelligent), ktorý je ďalším vývojovým štádiom už známeho systému VVT-i. Novinka pomocou hydraulického čerpadla, riadeného cez jednotku motorového manažmentu, simultánne časuje prácu tak sacích, ako aj výfukových ventilov, čím sa dosahuje optimálne spaľovanie palivovej zmesi v širšom rozsahu otáčok. Výsledkom je mimoriadna pružnosť relatívne ľahkého motora, jeho tichý chod a predovšetkým vyšší výkon pri nižšej spotrebe. Pozoruhodný je aj nárast krútiaceho maxima momentu najmä v nižšom spektre otáčok, čo umožňuje jazdiť pri nižších rýchlostiach s menším počtom preraďovania rýchlostných stupňov. Zvyšuje sa tak komfort jazdy a súčasne klesá spotreba. Toyota Yaris TS je doslova čerešničkou na bohatej ponukovej torte tohto modelového radu, ktorá siaha od najlacnejších, mimoriadne hospodárnych verzií až po topvariant TS, určený pre milovníkov dynamického životného štýlu.

 

Základné technické údaje

Dĺžka x šírka x výška: 3800 x 1695 x 1530 mm

Rázvor: 2460 mm

Hmotnosť: 1190  kg

Pneu: 205/45 R 17

Objem palivovej nádrže: 42 l

 

Objem batož. priestoru: 228/272 l

Motor: 1,8 Dual VVT-i DOHC 16 V

Zdvih. objem: 1798 cm3

Max. výkon: 98 kW/133,5 k

pri otáčkach: 6000 min-1 Krút. moment: 173 N.m

pri otáčkach: 4400 min-1 Max. rýchlosť: 194 km/h Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,3 s

 

Spotreba: 

Mesto 9,2

Mimo mesta 6,0

Kombinovaná 7,2 l/100 km