Centrum Varšavy:27-ročný turista, Rakúšan z Viedne Johann T., zaparkoval svoje Audi A6 na parkovisku pri Paláci kultúry. Práve si kúpil hamburger a chystal sa ho zjesť. A potom už išlo všetko veľmi rýchlo…
Na policajnej stanici v poľskom hlavnom meste neboli prípadom ukradnutého Audi nijako vzrušení. Únos áut, nazývaný po anglicky „car-napping“ je tu na dennom poriadku a doplácajú naň najmä naivní cudzinci. Iba vo Varšave každý deň zmení majiteľa priemerne päť prevažne luxusných vozov, väčšinou s cudzími poznávacími značkami. V Poľsku vlani ukradli dokopy 3000 zahraničných osobných áut.
„Kto v dnešných časoch cestuje do Brna, Bratislavy, Budapešti, alebo do Varšavy, musí počítať s tým, že sa bude domov vracať vlakom, autobusom, alebo lietadlom,“ hovorí pán Beuchert, vedúci Interpolu v Rakúsku. „Stáva sa totiž zvykom, že v týchto mestách a nielen v nich, berú majiteľom autá priamo spod zadku.“ Tento spôsob zločinnej krádeže je natoľko nový, že ho medzinárodní kriminalisti nestihli ešte štatisticky spracovať. „Skutočnosťou však je, že obeťami drastických krádeží sú nielen Rakúšania, ale aj Nemci, Francúzi, Holanďania. Nový, násilný a násilnícky spôsob krádeže drahých áut, ktorý sa dá kvalifikovať ako ozbrojená lúpež a hrozí zaň až 15 rokov väzenia, je podľa odborníkov dôsledkom vývoja zo začiatku 90-tych rokov. Lebo približne od tej doby prestal fungovať obvyklý spôsob kradnutia. V priebehu posledných desiatich rokov totiž všetci výrobcovia automobilov vylepšili ochranné systémy a nahradili bežné alarmy skutočne účinnými zabezpečovacími systémami proti zlodejom. Takmer všetky sériovo vyrábané autá sú dnes vybavené takými zámkami, že bežný spôsob krádeže je vlastne nemožný. Automafia sa preto operatívne preškolila a zmenila nástroje: Namiesto nákladného zháňania a falšovania kľúčov, používajú dnešní profesionáli normálne pištole a iné strelné zbrane. Ide to totiž oveľa rýchlejšie – a navyše, ukradnuté auto sa pri rýchlom spôsobe zmeny majiteľa vôbec nepoškodí.“
Najnovšie odvetvie mafiánskeho obchodu
Najprv si budúci zlodeji zaobstarajú celkom legálne lacné papiere na nejaké staré šroty, najlepšie po totálnej nehode. Potom na vyhliadnutých hraniciach rozostavajú svojich ľudí, aby číhali na blížiace sa auto rovnakého typu. Napríklad: Ak chmatáci kdesi kúpili celkom zdemolovaný Mercedes triedy S s totálnou škodou, čakajú na hraniciach, kým sa zjaví úplne rovnaký mercedes, ale pokiaľ možno nový. Ak je vodič za volantom v aute sám, má hodiny za volantom spočítané. Lovci idú do akcie.
„Miesta činu bývajú veľmi dobre pripravené pasce,“ Hovorí Krzysztof Rutkowski , snáď najznámejší európsky poľovník po stratených autách – je známy aj u nás z prípadu „Černák“. Z poverenia poisťovní vypátral už vyše 2 500 kradnutých áut, ktoré sa mohli vrátiť späť majiteľom.
Rutkowski sa v praktikách mafií vyzná a popisuje „najobľúbenejšie“ pasce zlodejov, ktoré momentálne letia:
Dymovnice
Vyhliadnuté auto musí niekde zastaviť – napríklad na menej frekventovanej križovatke. Zrazu celé okolie zahalí hustý dym. Vodič si myslí, že mu začal horieť motor, alebo pneumatika a vystúpi, aby zistil, kde je chyba. V hustej hmle si okamžite sadá za volant zlodej a pridá plyn. Touto metódou pracujú najmä bandy v okolí väčších poľských miest.
Falošný policajt
Uniformovaný muž stojí napríklad na autostráde a významne máva „plácačkou“, čiže zastavovacím terčom. Dobromyseľný, poctivý vodič zamieri ku krajnici, zastaví a spustí okienko. Policajt ho požiada, aby kvôli kontrole otvoril kufor. „S autoritou sa vadiť netreba,“ pomyslí si šofér a vystúpi. „Policajt“ slušne poďakuje za ochotu, a len čo vodič zamieri ku kufru, nasadne a rýchlo ujde. Táto metóda je veľmi obľúbená v Rumunsku, Bulharsku a žiaľ aj na Slovensku. Tak, pozor, páni vodiči!
Drobný náraz
Vyčíhané vozidlo zozadu sleduje auto so zlodejom. Na vhodnom mieste, napríklad križovatke, zadné auto zľahka narazí do obete. Mierne šokovaný a hlavne naštvaný vodič vyskočí z auta, aby zistil rozsah škody, okamih prekvapenia využije prichystaný spolupáchateľ, rýchlo nasadne do auta a bleskovo mizne v premávke. Tento trik nazývajú policajti „BB“, alebo Budapeštianski buzeranti“. Jasne teda vyplýva, kde sa používa najčastejšie.
Český spôsob tankovania
Benzín, ktorý je pre cudzincov v Čechách lacnejší než u nich doma, slúži pre zlodejov ako lákadlo do pasce. Nič netušiaci vodič si natankuje plnú nádrž, kľúčik nechá trčať v zapaľovaní a ide zaplatiť. Keď sa vráti späť, tankovací box je už prázdny. Ukradnuté auto je v tej chvíli celkom iste na ceste do Ruska, alebo na Ukrajinu. Tento jednoduchý spôsob je podľa Rutkowského česká špecialita.
Gang, ktorý vykradol stovky kamiónov v Európe, polícia zlikvidovala
„Kradovisko“ stavenisko
Vyhliadnuté auto musí zastaviť, lebo sa ocitlo na skutočnom stavenisku, alebo mieste, kde je vozovka zúžená. Páchatelia, ktorí bývajú často prezlečení ako stavební robotníci neváhajú, priskočia k auta, prudko otvoria dvere, a právoplatného majiteľa vytrhnú násilne spoza volantu, hodia na zem, bleskovo nasadnú a ufujazdia z miesta preč. Na jednom jedinom veľkom stavenisku na okraji Varšavy iba za posledné týždne ukradli týmto spôsobom vyše päťdesiat automobilov.
Fingovaná nehoda
Tento variant je snáď zo všetkých najzlomyseľnejšia a praktizuje sa najviac v Rusku. Na okraji cesty zlodeji zinscenujú falošnú dopravnú nehodu. Nejaký muž, zjavne zranený, lebo je zakrvavený, zúfalo kýva o pomoc. Dobrák vodič, ktorý sa nechce dostať do maléru, lebo neposkytol prvú pomoc, celkom ľudsky zastaví. Kým pochopí, že krv je iba kečup a zranení sú zdraví, je už neskoro. Potom už stojí sám na okraji cesty a dúfa, že niekto zastaví tentokrát jemu, aby ho odviezol do najbližšieho mesta.
Prázdne gumy
Táto metóda v pravom slova zmysle funguje takmer stopercentne a bezchybne. Na križovatke otvorí vedľa idúci vodič okienko a povie obeti, že má prázdnu pneumatiku. Čo nasleduje, je všetkým jasné. Táto finta je medzinárodne rozšírená, takže si treba dávať pozor všade. U zlodejov sa teší mimoriadnej obľube, lebo je jednoduchá, čistá, vodič na ňu naletí a kým sa spamätá, stojí na ceste sám.
Aj táto metóda je žiaľ aj na Slovensku rozšírená. Používa sa aj v obmene s vypustenou pneumatikou alebo s prepichnutou gumou keď ide o vykradnutie auta počas výmeny pneumatiky. V tomto prípade auto určite uzamknite keď vymieňate koleso.
Nudistov často okrádali zlodeji o šatstvo. Naháčov zachraňovali policajti
Ak je auto bezpečne ukradnuté, nasleduje vlastná kriminálna jemná prácička: V špeciálnych garážach profesionáli sfalšujú čísla motoru, karosérie a auto získa takú farbu, aká je uvedená na vopred pripravených legálnych papieroch. Ak je v aute rádio, aj to sa premontuje kvôli horšej identifikácii do iného voza. Potom treba auto už len priam klinicky dôkladne vyčistiť – aby sa mohlo predať bez rizika. Auto končí v bazáre, či balkánskom trhovisku. Najobľúbenejšou korisťou je značka Audi A6, ktorú predávajú podľa dennej ponuky za pol milióna až milión korún. Okrem Audi idú najlepšie na odbyt typy BMW triedy 5 a 7, Mercedes triedy M a S a Wolkswagen Golf a Passat. Kupujúci netuší, aký pôvod auto má, takže, ak ho náhodou nájdu, býva úprimne vydesený a zlostný.
Na záver Krzysztof Rutkowski spomína na istý bavorák, ktorý zlodeji uniesli a predali dvakrát po sebe, kým ho slávny detektív predsa len našiel.
sprac. – zed…