Audi sa v posledných mesiacoch zameriava na medzigeneračnú výmenu svojich modelov strednej triedy. Vlani debutovali sedan a kombi (A4 a A4 Avant), aby tento rok nasledovali zvýšené oplastované kombi (A4 Allroad) a kupé (A5). Teraz nastal čas na príchod nového športovo strihaného liftbacku, alias A5 Sportback.
Druhá generácia A5 Sportback debutuje sedem rokov po tej prvej, na dizajne to ale až tak výrazne vidieť nie je – pre audi typicky došlo len k evolúcii tvarov. Tie priamo nadväzujú na A5 kupé, predok je pre obe vozidlá zhodný, zatiaľ čo zadná časť s vysokým pontónom a úzkymi koncovými svetlami je tiež veľmi podobná.
A5 Sportback zostáva športovo strihaným liftbackom, čo vďaka výklopnej zadnej časti znamená ľahší prístup do batožinového priestoru. Jeho objem je 480 litrov, čo je síce o 15 litrov viac ako u kupé, v porovnaní s predchodcom ale k žiadnej zmene nedošlo, udávaný objem zostal zhodný. Audi každopádne sľubuje väčšiu kabínu, čo si overíme pri prvom zoznámení sa s autom.
Ani interiér nemá čím prekvapiť, palubná doska bola prevzatá z A4 a A5 kupé. To znamená minimalisticky poňatú palubnú dosku, ktorej súčasťou môžu byť príplatkový digitálny prístrojový štít (tzv. Audi virtual cockpit) alebo 8,3″ obrazovka s rozlíšením 1024 x 480 pixelov vrcholného multimediálneho systému MMI. Audi sa vedia spárovať s chytrými telefónmi s Androidom alebo iOS, príplatkovú možnosťou je aj ich bezdrôtové dobíjanie.
Ponuka motorov bude zahŕňať dve benzínové jednotky a tri turbodiesle, ktoré ponúknu výkon v rozmedzí 140 až 210 kW. Agregáty v závislosti od verzie spolupracujú so šesťstupňovým manuálom, sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou alebo osemstupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Štandardom je pohon predných kolies, výnimkou je 3.0 TDI (210 kW) so štandardne dodávaným systémom quattro, ktorý je za príplatok dostupný aj pre ďalšie vybrané motory.
Ponuku dopĺňajú aj modely S5 a A5 g-tron. V prvom prípade sa jedná o dobre známu športovo ladenú verziu, ktorá vďaka preplňovanému šesťvalcu s výkonom 260 kW a krútiacim momentom 500 N.m zrýchli z 0-100 km/h za 4,7 sekundy a ide najvyššou rýchlosťou 250 km/h. Motor je pritom spárovaný s pohonom všetkých kolies a osemstupňovým automatom. A5 g-tron potom preberá techniku z A4 g-tron, čo znamená možnosť spaľovania zemného plynu, syntetického plynu Audi e-gas aj konvenčného benzínu. O pohon plynového liftbacku sa potom stará preplňovaný štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 125 kW.
Základom je platforma MLB evo, ktorá znamená medzigeneračne zníženie hmotnosti až o 85 kilogramov. Len vďaka karosérii z ľahších materiálov sa podarilo usporiť 15 kilogramov. Zavesenie je vpredu aj vzadu päťprvkové, predná náprava bola vylepšená, zatiaľ čo tá zadná nahradila skorší lichobežníkové riešenie.
Samozrejmosťou je bohatá výbava. Audi vyzdvihuje hlavne adaptívny tempomat s asistentom pre jazdu v dopravných kolónach, ktorý vie vozidlo sám riadiť až do rýchlosti 65 km/h, ale len na „lepších cestách.“ Zaujímavosťou je aj poradca pre úspornú jazdu, ktorý vodičovi radí, ako ísť úspornejšie, a to pomocou dát z GPS. Záujemcovia si potom môžu priplatiť za adaptívne tlmiče alebo riadenie s premenlivým prevodom.
Druhá generácia Audi A5 Sportback sa v Európe začne predávať na začiatku budúceho roka, automobil však už prvýkrát uvidíme na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži. Nemecké ceny štartujú na sume 37.800 eur, S5 u našich západných susedov príde na 62.500 eur.