Vzdelávanie zamestnancov možno charakterizovať ako permanentný proces, v ktorom nastáva prispôsobovanie a zmena pracovného správania, úrovne vedomostí, zručností a motivácie zamestnancov podniku. Spôsobov ako vzdelávať zamestnancov je viacero, s niektorými sa bližšie zoznámime neskôr.
Spoločnosti si potrebu zamestnancov s vysokou úrovňou pracovnej spôsobilosti riešia nielen systematickým vyhľadávaním schopných, odborne a psychicky pripravených uchádzačov o prácu z vonkajších zdrojov, ale aj odbornou prípravou a rozvojom vlastných zamestnancov v súlade so svojimi strategickými záujmami a potrebami.
Vzdelávanie zamestnancov ako súčasť manažmentu ľudských zdrojov:
Zmyslom vzdelávania pracovníkov/zamestnancov je napomôcť naučiť sa novým zručnostiam, ktoré sa následne rozvíjajú. Pracovníci potrebujú istú úroveň vzdelania, ak majú naplniť očakávania, podporiť svoju organizáciu a uspieť. Vzdelávanie nie je cieľom, ale nástrojom – na získanie a využitie nových vedomostí a zručností a na zmenu výkonu.
Počas štúdia na strednej, resp. vysokej škole je vzdelávanie a dosiahnutie vzdelania cieľom, ale na druhej strane aj nástrojom, ako v budúcnosti dosiahnuť zaujímavú pracovnú pozíciu. Pozrime sa ale na situáciu, keď už reálne uvažujete o hľadaní práce, prípadne už pracujete, ako by to so vzdelávaním malo vyzerať v spoločnostiach.
Pojem vzdelávanie sa zvykne dávať do jednej roviny s pojmom rozvoj zamestnancov. Vzdelávanie je formou krátkodobého plánu, naproti tomu rozvoj je zameraný dlhodobejšie do budúcnosti. Rozvoj zamestnancov je nevyhnutný, aby dokázali plniť nové výzvy, ktoré posúvajú v rámci životaschopnosti organizáciu vpred.
George T. Milkovich a John W. Boudreau vo svojej monografii „Human resource management“ definujú vzdelávanie ako systematický proces zmeny správania, vedomostí a motivácie zamestnancov s cieľom zvýšiť mieru zhody medzi vlastnosťami pracovníka a požiadavkami, ktoré sú na neho kladené. (Milkovich a Boudreau, 1991).
Prostredníctvom vzdelávania môže byt zamestnancom poskytnuté uznanie, príležitosť pre rozšírenie zodpovednosti a priestor pre zvýšenie mzdy, či povýšenie. Pocit osobného úspechu a rozšírenie príležitostí pre kariérny rast sú ďalšou pridanou hodnotou vzdelávania.
Za najvýznamnejšie prínosy vzdelávania označujeme:
– Zvýšenie úrovne zručností, ktoré prispievajú ku kvalifikácii zamestnancov
– Keď máte viac zručností, znamená to, že môžete zvýšiť svoju produktivitu práce
– Zamestnanci, ktorí absolvovali vzdelávacie školenia na zvýšenie ich profesionality, produktivity sa stávajú lojálnejšími zamestnancami, taktiež sa zvyšovanie morálka a motivácia zamestnancov
– Zvyšuje uvedomenie si individuálnych zručností a napomáha odhaliť predtým neznáme vlohy a talenty, čo môže viest k efektívnejšiemu využívaniu týchto zdrojov firmou.
Vzdelávanie, alebo školenia býva vždy hodnotené z oboch strán – zo strany jednotlivcov – zamestnancov a zo strany organizácie – zamestnávateľa.
Z pohľadu jednotlivcov dobre zostavené školenie, poskytuje príležitosť pohybovať sa na trhu práce so zručnosťami potrebnými na vykonávanie nových funkcií a na presadenie sa v nových situáciách.
Z pohľadu organizácie je vyškolená pracovná sila nutnou podmienkou byť konkurencieschopný. Vzdelávanie je významnou technikou smerujúcou k zvyšovaniu produktivity. Práve preto nie je prekvapivé, že zástupcovia odborových organizácií radia školenia medzi významné body negociačných podmienok pri tvorbe kolektívnych zmlúv so zamestnávateľmi.
Vzdelávanie je investíciou
do zamestnancov, a preto je to tá najhodnotnejšia investícia vôbec. Organizácie, ktoré významnejšie investujú do vzdelávania budú mať pravdepodobne takú firemnú kultúru, ktorá vyzdvihuje hodnotu jednotlivca a podporuje učenie sa. Takéto druhy firiem budú pravdepodobne aj ziskovejšie. Treba sa pozrieť aj na druhú stranu – zamestnanci, do ktorých bolo investované kvalitné vzdelávanie, zvyšujú svoju odbornosť a následne svoju cenu na trhu práce.
Vzdelávanie – rozvoj zamestnancov – nech už sa pozeráme na proces z krátkodobej alebo dlhodobej perspektívy by malo byť v prvom rade dobre nastavené a rešpektovať nielen potreby podniku, ale aj potreby jednotlivcov.
Na súčasnom trhu práce sú potenciálnymi zamestnancami žiadané nielen dobré finančné ohodnotenie, zaujímavá pracovná náplň a možnosť kariérneho postupu. Čoraz viacej kandidátov o prácu uprednostňuje spoločnosti, ktoré ponúkajú zaujímavé školenia, ktorými dokážu zvýšiť svoje profesijné zručnosti na efektívnejšie vykonávanie pracovnej náplne, ale taktiež dokážu zhodnotiť ich cenu na trhu v prípade zmeny zamestnávateľa.
Určité typy školení, hlavne v rámci veľkých spoločností sú orientované na budovanie schopností, ktoré sú použiteľné hlavne v rámci tej spoločnosti, ale zväčša nepoužiteľné v ďalšom profesijnom smerovaní u iného zamestnávateľa. Každopádne zvyšujú cenu zamestnanca a dávajú mu potenciálnu možnosť kariérneho napredovania v rámci spoločnosti.
Študenti si v rámci svojho štúdia zvyšujú kvalifikáciu, aby sa v ideálnom prípade zamestnali v odvetví, ktoré študujú.
Skutočnosť je každému zrejmá, že takýto ideálny obraz nie úplne funguje.
Svoju kvalifikáciu si každý jednotlivec zvyšuje vzdelávaním, ktoré pri stredoškolskom, alebo vysokoškolskom štúdiu je cieľom na dosiahnutie lepšej profesijnej cesty. Nie vždy je však dostačujúce. Preto je dobré sa zamerať pri výbere zamestnávateľa na takého, ktorý dokáže ponúknuť zaujímavé cykly vzdelávania, prípadne školenia, ktoré zvýšia Vašu hodnotu na trhu práce teraz ale aj v budúcnosti.
Momentálne vrcholí obdobie veľtrhov pracovných príležitostí, na ktorých by sa rozhodne mali zúčastniť všetci, ktorý si chcú nájsť prácu, ale v prvom rade chcú byť dobre informovaní. Je to ideálna možnosť ako zistiť fakty, ako si vlastný vzdelávací proces, u skončených ne – študentov dosiahnuté vzdelanie doplniť, aby sa jednotlivec lepšie a výhodnejšie pre neho samotného adaptoval na pracovnom trhu.
Na vzdelávanie zamestnancov je momentálne nastavené celé Slovensko v takmer všetkých odvetviach. Súvisí to s potrebami mať čo najefektívnejšie zaškolených zamestnancov, ktorí vzdelávaním zvyšujú svoju kvalifikáciu, produktivitu práce, lojalitu voči spoločnosti, tímovú súdržnosť. Existuje mnoho spôsobov, ako tieto výsledné body dosiahnuť, cez rôzne typy školení, vzdelávacích kurzov. Z dôvodu, že momentálne funguje veľké množstvo týchto spôsobov, veľmi rada by som túto časť nechala na pokračovanie v niektorom z budúcich čísel ST CITY.